Flyttar snart in i hus där ytskiktet är nytt och fräscht men vi skulle vilja måla eller tapetsera över några fondtapeter som - milt uttryckt - inte riktigt är i vår stil.

Varken maken eller jag har någonsin tapetserat så nu funderar vi på om det är något vi själva skulle kunna företa oss under de 2 veckor vi har mellan vårt tillträde och då vi måste frånträda vårt befintliga hus. Är det svårt att tapetsera? Väldigt tidsödande?

Vi har 3 små barn, kommer förvisso båda vara lediga en hel vecka i den veckan och ha äldsta barnet på dagis samt tillgång till barnvakt några timmar varje dag. Men kommer vi orka/hinna/klara av att själva tapetsera om totalt ca 53kvm väggyta?

Vi funderar även på att måla taket, som idag är laserat, vitt i dessa rum. Är det något man enkelt gör själv eller bör man lägga ut det på hantverkare?

Vi har spacklat och målat själva tidigare med gott resultat, dock ej tak.
 
Målning låter jag frun ta hand om, speciellt tak då jag är dålig på att se nyansskillnader.
Tapetsera är lätt som en plätt. Hade aldrig tapetserat för några år sen nu är det hur lätt som helst så jag blir anlitad av andra att tapetsera åt dom ;)
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Är frun en vanlig dödlig eller har hon specialegenskaper som gör henne särskilt duktig på målning av tak? :D
 
Har ni någon som kan visa er hur ni gör när ni sätter i gång? :) så kan ni fixa resten själva... Vi var helt gröna på att tapetsera när vi köpte vårt hus men nu går det fint! Gör det dock lätt för er och köp en bea Easy up-tapet och ingen billig från Rusta, de var ett helvete att få upp 😁
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Sen hinner man inte alltid så mycket som man tror, särskilt med småbarn i närheten. Men vad kan hända, ni får stå ut med tapeter ni inte gillar ett tag efter inflyttningen.
Plus 1 på easy up.
 
Någon bedömning om tidsåtgång för att sätta upp easyup-tapeter?
 
trattalask
Det går så snabbt att sätta, säg 10min per våd i början. Efter ett tag går det snabbare. Beror även på hur händig man är och om det ska mönsterpassas. Är man två kan man ha en som limmar och sätter upp och en som skär våder.

Det som tar tid och underarbetet, hur lång tid det tar är svårt att säga eftersom vi inte vet hur det ser ut nu.
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Har hört att man kan måla med tapetgrund (?) för att få bort ev fukt och för att få det att sitta bättre. Någon som har erfarenhet?
 
Dagens tapeter, easy up och non woven, är oerhört enkla att sätta upp. Har ni ingen som helst aning om hur man tapetserar, så finns det många filmer på youtube. Börja med någon billig, men snygg tapet, i ett "mindre viktigt" rum.
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
luscious skrev:
Har ni någon som kan visa er hur ni gör när ni sätter i gång? :) så kan ni fixa resten själva... Vi var helt gröna på att tapetsera när vi köpte vårt hus men nu går det fint! Gör det dock lätt för er och köp en bea Easy up-tapet och ingen billig från Rusta, de var ett helvete att få upp 😁
Har satt upp rusta tapeter med gott resultat, även lagt deras golv utan bekymmer,
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
buspojken skrev:
Har satt upp rusta tapeter med gott resultat, även lagt deras golv utan bekymmer,
Har heller aldrig tyckt deras tapeter varit svårare än andra. Perfekta att börja med, skulle jag vilja säga. Blir det inte bra, så är inte heller kostnaden mer än några hundralappar. Men börja inte med papptapeter eller tapeter med mönsterpassning, första gången.
 
Måla tak är inga konstigheter. Är det ett laserat trätak skulle jag kört två varv panelgrund (kanske inte är nödvändigt, men jag skulle gjort det för att vara säker på att eventuella kvistar inte blöder igenom) och sedan två varv takfärg av bra kvalité. Min erfarenhet är att en "riktigt" takfärg täcker bättre än en billigare från exempelvis rusta = färre varv att måla. Eventuella skador/kvisthål/spikhål fyller man ut med snickerispackel och slipar innan man börjar måla. Ta även ner taklisterna innan ni börjar måla taket och kör samma målningsprocedur med dem. Måla taket innan ni tapetserar, då gör det inget om det råkar droppa lite på väggen. När målning och tapetsering är klar sätter ni tillbaka taklisterna, spacklar igen spikhålen, slipar till det och målar över de små spackelpluttarna. Lycka till, det kommer att gå fint :)
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
buspojken skrev:
Har satt upp rusta tapeter med gott resultat, även lagt deras golv utan bekymmer,
Du kanske har mer erfarenhet? :) för oss som var relativt gröna så var den mycket svårare att få snygg jämfört med Easy up
 
Har nu kommit överens om att tidigarelägga tillträdet så vi har nya huset 4v innan vi måste lämna gamla, massor av tid att måla och tapetsera (y)

Har även bett om offert från traktens favoritmålare bara för att jämföra och se om det är värt att slippa besväret.
 
Fått offert och insett att det definitivt är värt besväret att göra jobbet själv. Två månadslöner efter skatt vill jag inte betala.

Får bli att köpa färgspruta, tapetsera och fixa barnvakt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.