Hej,

någon som har några tips hur man bäst tapetserar en pelare. Pelaren är fyrkantig och ca 35 cm på varje sida. Man kan säga att dt är 2 sidor som kommer synas mest ifrån rummet (ett tv-rum), och de andra 2 sidorna är mer "skymda".
Givetvis har vi valt en mönsterpassad tapet...
 
Börja i det hörn som syns minst, är bara pelaren för övrigt rak så borde det gå fint att vika tapeten runt hörnet..
Personligen hade jag nog målat pelaren i en av tapetens färger.. Eller samma som taket.
 
Jag har vid alla innerhörn kört med överlapp... Blir inte risken större att tapeten spricker om jag inte gör det här?
 
Överlappa och spackla sedan upp kanten,sen tapetserar du färdigt dagen efter på de resterande 2 sidorna,blir starkt och bra.
 
ah,såg att den var mönsterpassad,då blir det givetvis knivigare men har du raka kanter kan du överlappa(anv gärna våtlim i hörnen)och låta det bli ett "fulhörne" där det syns minst.
 
# Mät omkretsen av pelaren.
# Räkna ut hur många hela våder som kommer att gå åt.
# Sätt upp första våden på endera sidan av den sida som kommer synas minst
# Vik runt hörnet och skär 1-1,5 cm runt hörnet.
# Ta resterande biten av våden och sätt med trådpassning där du skurit (man kommer då inte märka att det skiljer ca 1 mm i mönsterpasset.
# Sätt upp nästkommande våd efter den första och fortsätt runt. Naturligtvis så skär du 1-1,5 cm efter varje hörn och trådpassar.
# När du kommer till den sida där det kommer synas minst så sätt tapeten hela vägen och skär av där den slutar. Man kommer se det, men du är nog tvungen att offra ett hörn om inte våderna går på jämnt ut med omkretsen av pelaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.