ja som rubriken beskriver?
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Nej!!
 
varför går inte det?
kanske är basal kunskap men brukar inte använda sånt

måste man ha gips då?
pappspänna?
 
Klart det går! Va är det för larv? Om man skiter i att det ser fördärvligt ut så är det klart det går. Sedan ska man inte spackla skruv skallarna heller om man vill ha ett riktigt dåligt resultat! (Ironi) men när jag tänker efter så är ju frågan ställd om det går och det borde det göra faktiskt!
 
  • Gilla
Mt84
  • Laddar…
Sorry för tidigare spydigt svar trodde du trollade, tänkte inte på att frågan kunde vara allvarligt ställd! Lätt ibland att utgå från sin egen kunskap när man svarar. Som sagt var förlåt. Anledningen är att plywooden är ju massa träbitar som limmats i press till en skiva. Den är inte helt jämn i ytan vilket gör tapet ytan skrovlig. Så gips och sedan spackla slipa spackla slipa fortsätt tills du är nöjd, går alltid att få lite bättre men någonstans måste man säga stopp till sig själv anser jag ( anser blir det som i sällskapsresan när han försöker få igång snurran, hispan kommer) sedan är det bra att måla väggen med någon billig färg som underlag sedan non woven tapet på detta så blir det bra.
 
Redigerat:
Största problemet är nog att det spricker i skarvarna. Vad är det för plywood? Det finns olika kvaliteter. Somliga skivor är så ojämna att det kommer att krävas ett stort spacklingsarbete. Andra skivor är släta nog. Formplywood har en beläggning som limmet inte lär fästa på.

Att pappspänna är helt klart ett alternativ nästan oavsett vad det är för underlag. Då slipper du också problemet med att det spricker i skarvarna. Frågan är om det har några större fördelar framför gips. Det är nog snarast byggnadsvårdare som pappspänner väggar numera.
 
hmm nej jag trollar inte,,som sagt det är inget material jag använts någonsin så har ingen aning,nu var det en vägg som var bakom inbyggda garderober som det satt masonit på och det vi hade hemma var såna plywoodskivor från jobbet...

ok tänkte bara att skivorna är väldigt släta...

Får hitta på nåt då.
 
Går bra att tapetsera på plywood. Har gjort det i fritidshuset som står ouppvärmt när vi inte är där, inga sprickor i skarvarna, lite ojämt förstås pga att den plywood jag använde hade en viss struktur. Jag spacklade och hade remsor i skarvarna, ingen bredspackling, hade jag gjort det hade det blivit lika slätt som gispskiva.
 
Under förutsättning att det inte är formplywood borde det inte vara konstigare att tapetsera på plywood än på masonit eller spånskiva. Det finns massor av platser där detta har gjorts med framgång. Det finns också massor av platser där det har spruckit i skarvarna. Visst kan man tapetsera på plywood, men gips är ett säkrare kort.
 
Ok får testa med remsor,det är en liten väggbit så jorden går inte under ifall det skulle spricka,bara att tanken var att vi kunde använda nåt vi hade hemma..
 
Kromo skrev:
Sorry för tidigare spydigt svar trodde du trollade, tänkte inte på att frågan kunde vara allvarligt ställd! Lätt ibland att utgå från sin egen kunskap när man svarar. Som sagt var förlåt. Anledningen är att plywooden är ju massa träbitar som limmats i press till en skiva. Den är inte helt jämn i ytan vilket gör tapet ytan skrovlig. Så gips och sedan spackla slipa spackla slipa fortsätt tills du är nöjd, går alltid att få lite bättre men någonstans måste man säga stopp till sig själv anser jag ( anser blir det som i sällskapsresan när han försöker få igång snurran, hispan kommer) sedan är det bra att måla väggen med någon billig färg som underlag sedan non woven tapet på detta så blir det bra.
Du tänker nog på osb.
 
  • Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.