Hej

Har precis köpt detta hus som är byggt 1950.
Tänkte tapetsera om hela sovrummet.

Jag är både amatör och nybörjare men jag har en person som hjälper mig. Vi kan kalla honom för byggledaren.

Det är ungefär 4 lager tapet och dom sitter som berget.

Första tanken var att bara spackla skarvarna
men övre tapeten ville släppa när spacklet lades på. Då byggledaren att 9ta bort all tapet och börja om från början, men det var som sagt lättare sagt än gjort.

Nu har provat alla möjliga sätt att få bort tapeterna på men kom till slut fram till att det bästa är att perforera tapeterna, lägga plast på golvet, dränka väggen i tapetborttagningsmedel med en roller och sen skrapa bort tapeterna. Alternativt om det inte är effektivt nog, dränka väggen och sen plasta in den och låta det vara över natten.

Vad tror ni om detta ?
 
  • Renoveringsprojekt sovrum med bortskrapad tapet, stegar och renoveringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av sovrum med gammal tapet delvis borttagen, exponerade väggar och renoveringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flera lager gamla tapeter som delvis skrapats bort, med synliga skarvar och rester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flera lager delvis borttagna gamla tapeter som visar skarvar och underliggande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att du testat att blöta med bara en blomspruta och sen på med en spackelspade?
Hade en strukturtapet i ett rum som satt som berget, små bitar lossnade bara i omgångar. Tog blomsprutan och mättade med varmt vatten, efter en stund lossnade stora delar väldigt enkelt
 
Tapetlim och plast över natten borde vara rätt väg framåt.
 
Rolla med löst tapetklister och plast på det brukar ju funka, kanske är det väl länge att vänta över natten. Finns risk att det hinner torka.
Jag har inte testat det själv men det finns ju också tapetborttagare som jobbar med ånga att köpa och hyra.
 
Har en tapetborttagare och funkar kanon på inte spaltbara tapeter, men finns det spaltbar tapet någonstans blir det bara gegga av allt ihop. Det är min erfarenhet
 
Riv dän allt som går att få väck. Kör med slipmaskinen över resten. Bredspackla vid behov.
 
Vad är det för skivmaterial i väggarna under tapeten? Är det inte gips kan renoveringsgips vara en idé för att få ett riktigt bra grund, då behöver du inte riva tapeten alls.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.