Hej,
Jag har efter mycket funderande kommit fram till att jag inte vill lägga 200 000 kr på totalrenovering av mitt badrum från 80-talet eftersom jag bara använder det som toalett, har ett annat duschrum. Jag har satt igen en dörr ibadrummet som tidigare gick till ett sovrum.

Ska byta porslin ( toa, handfat badkar och bidé) fixa vid gamla dörrhålet, måla tak samt tapetsera om. Beräknad kostnad 20 000kr

1. Är det några branschregler jag behöver beakta?

2. Hur gör jag bäst vid den igensatta dörren?

Äldre badrum med rosa badkar fylld med granbarr, rosa toalett, och en igensatt dörröppning täckt av brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obs det är granbarr i badkaret, inget annat !
 
  • Haha
Bangan
  • Laddar…
BirgitS
Utan att byta tätskikt är det fortfarande ett badrum från 80-talet och därmed maximala åldersavdrag som görs av försäkringsbolagen om något händer. Även om du inte duschar där så finns det många rörskarvar och många vattenskador uppstår pga. smygläckage i rörskarvar och det märks inte förrän det har blivit stora skador i väggar och/eller bjälklag. Det innebär att det egentligen inte är några branschregler att beakta eftersom de mest grundläggande om tätskikt inte är uppfyllda.

Men det är ju bra att byta toan och bidén till några med samma hålbild så att du inte får ändå fler hål i golvet.
 
Sätter man våtrumstapet så har man ett nytt tätskikt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Utan att byta tätskikt är det fortfarande ett badrum från 80-talet och därmed maximala åldersavdrag som görs av försäkringsbolagen om något händer. Även om du inte duschar där så finns det många rörskarvar och många vattenskador uppstår pga. smygläckage i rörskarvar och det märks inte förrän det har blivit stora skador i väggar och/eller bjälklag. Det innebär att det egentligen inte är några branschregler att beakta eftersom de mest grundläggande om tätskikt inte är uppfyllda.

Men det är ju bra att byta toan och bidén till några med samma hålbild så att du inte får ändå fler hål i golvet.
Tack för svar. Ja jag har funderat mycket fram och tillbaka på de där rörskarvarna...tänker att jag kan byta rör och renovera tätskiktet längre fram och då behålla porslinet.

Vad är bäst att göra vid dörren? Vanligt spackel eller våtrumsspackel?
 
BirgitS
useless useless skrev:
Sätter man våtrumstapet så har man ett nytt tätskikt.
Fast det är ju viktigare med tätskikt i golvet och runt badkaret (där det är klinker) än i de delar som idag har tapet.
 
  • Gilla
Evamargit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det är ju viktigare med tätskikt i golvet och runt badkaret (där det är klinker) än i de delar som idag har tapet.
Ja tänker att jag kan välja vilken tapet som helst, om jag väljer papperstapet får jag lacka.

Bör jag satsa på våtrumsspackel?
 
BirgitS
Hela badrummet bygger ju på att det inte kommer vatten utanför badkar, handfat osv. eftersom där inte finns godkänt tätskikt så jag ser inte riktigt varför man plötsligt ska börja behandla dörrområdet som vattenutsatt.
 
  • Gilla
Evamargit
  • Laddar…
Ett rum som bara är toalett, tvättstuga och liknande räknas inte som våtrum. Rent tekniskt ställs inte samma krav som i ett badrum, utan det räcker med 'vattenavvisande ytskikt' . Det som kan ställa till det är om det är mycket inbyggda rör på olika ställen.
 
Fast så länge det är ett badkar (som ska va kvar?) så är det ju ett våtrum i vilket fall. I detta badrum skulle jag gjort så lite som möjligt och satsat på en helrenovering längre fram.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fast så länge det är ett badkar (som ska va kvar?) så är det ju ett våtrum i vilket fall. I detta badrum skulle jag gjort så lite som möjligt och satsat på en helrenovering längre fram.
Har funderat på att inte sätta in badkar utan istället tvättmaskin. Men rent praktisk så blir golvavloppet mer använt med tvättmaskin än med ett badkar som inte används. Behöver också dra fram ström i så fall.

Om det skulle bli en vattenskada så spelar det väl ingen roll för ersättningen från försäkringen om det står ett badkar eller en tvättmaskin där?

Jag tänker att Risken för vattenskada är störst för vattenrören som går i golv och väggar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fast så länge det är ett badkar (som ska va kvar?) så är det ju ett våtrum i vilket fall. I detta badrum skulle jag gjort så lite som möjligt och satsat på en helrenovering längre fram.
Ja men 200 000 är rätt mycket för en toalett....
 
useless useless skrev:
Ett rum som bara är toalett, tvättstuga och liknande räknas inte som våtrum. Rent tekniskt ställs inte samma krav som i ett badrum, utan det räcker med 'vattenavvisande ytskikt' . Det som kan ställa till det är om det är mycket inbyggda rör på olika ställen.
Det går vattenrör i golv och väggar ☹️
 
Så länge det inte är inbyggda skarvar/förgreningar så är det ok.
 
E Evamargit skrev:
Har funderat på att inte sätta in badkar utan istället tvättmaskin. Men rent praktisk så blir golvavloppet mer använt med tvättmaskin än med ett badkar som inte används. Behöver också dra fram ström i så fall.
Jag gjorde den proceduren i somras. Gjorde en tvättstuga/wc av ett badrum, alltså. Våtrumsmattan på golvet fick vara kvar men den gamla vinyltapeten från '77 togs bort. Slipade väggarna och använde våtrumsspackel där det behövdes, satte en våtrumsväv och målade den med våtrumsfärg. Satte in ny wc, handfat med kommod och där badkaret stod ställde jag in tvättmaskin och torktumlare.
 
useless useless skrev:
Så länge det inte är inbyggda skarvar/förgreningar så är det ok.
useless useless skrev:
Så länge det inte är inbyggda skarvar/förgreningar så är det ok.[/QUOTE
Hej,

Jag har ett kryputrymme bakom badkaret där vattnet kommer in och vidare till badrummet, se foto. Antalet rör ut stämmer med vad som finns i badrummet, varmt samt kallt.

Hur gjorde man 1980, undvek man skarvar så långt man kunde?

Plaströr och kopparledningar i ett kryputrymme som indikerar vattenledningar för varmt och kallt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenledningar med mässingsfittings i ett trångt kryputrymme bakom badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.