Ska tapetsera över en gammal strukturtapet, se bild, som nog är svår att få bort. Vad är bästa sättet?

* Renoveringstapet och sedan tapeten på den

eller

* Spackla och sedan tapetsera

Eller möjligen någon annan metod?
 
  • Vertikal tapet, ljusströmbrytare, interiör, dämpad belysning, hemmiljö, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst och bäst, men vi satte renoveringstapet.
 
Jag tror det kommer synas igenom renoveringstapet.Spackla är dock vidrigt jobbigt :)
 
Finns strukturtapet som delar sig på mitten så att ena halvan sitter kvar och är slät.
Prova att riva och se om det går att riva bort enbart utsidan.
Är det däremot sådan som sitter som berget så hade jag föredragit att spackla.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Det finns något som heter rollspackel. Prova det ska du se. Enkelt att använda och bra slutresultat
 
Köp en billig tapetångare på typ Biltemas för att få bort tapeten, sen bredspackling eller renoveringstapet så kommer det bli fint! :D
 
L Livetpålandet5 skrev:
Köp en billig tapetångare på typ Biltemas för att få bort tapeten, sen bredspackling eller renoveringstapet så kommer det bli fint! :D
Tapetångare har jag hört många skräckhistorier om. Typ hus som brinner ner...
 
U Ubbe55 skrev:
Det finns något som heter rollspackel. Prova det ska du se. Enkelt att använda och bra slutresultat
Ska kolla det
 
A arasmus skrev:
Jag tror det kommer synas igenom renoveringstapet.Spackla är dock vidrigt jobbigt :)
Är inte hela grejen med renoveringstapeter att det inte syns igenom? Ja, spackla vill jag nog undvika.
 
H hellborg skrev:
Tapetångare har jag hört många skräckhistorier om. Typ hus som brinner ner...
Hur eldar man ner ett hus med vattenånga?

En tapetångare är mer eller mindre en vattenkokare med slang och munstycke. Funkar rätt bra på många sorters tapeter. Den enda fadäsen jag har varit med om är att takfärgen lossnade av fukten. Det var i en kompis lägenhet, jag tror att det var någon sorts limfärg. Hos oss har takfärgen hållit, vi har t.o.m. använt ångtvätt för att rengöra taket.
 
Blomspruta och spackel, skrapa en halvdag och sedan kan du tapetsera...
 
H hellborg skrev:
Tapetångare har jag hört många skräckhistorier om. Typ hus som brinner ner...
Vad är det som skulle börja brinna? Det är ju bara vattenånga för att mjuka upp tapeten. :)
 
L Livetpålandet5 skrev:
Vad är det som skulle börja brinna? Det är ju bara vattenånga för att mjuka upp tapeten. :)
Hen måste menat rinna :)
 
L Livetpålandet5 skrev:
Vad är det som skulle börja brinna? Det är ju bara vattenånga för att mjuka upp tapeten. :)
Heh, tänkte kanske för ögonblicket på färgborttagare...
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Det hela beror lite på vilket resultat man är ute efter.
Vi flyttade in i ett hus med strukturtapet överallt, det finns lite olika vägar att ta.

Men det smidigaste om man vill slippa spackla är att slipa ner väggarna så att det blir "hyfsat" slätt.
Och sedan gå ett varv med renoveringstapet.

Sätta renoveringstapet direkt på strukturen, för att sedan tapetsera kan ibland resultera i att tapeten ser lite "bucklig" ut på vissa ställen.

Vill man ha ett perfekt resultat så är det nog bredspackling som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.