Tänkte tapetsera lite på gammal tapet. Har tagit bort alla skarvar och spacklat och slipat. Men hur gör jag med hörnen? Där överlappar den gamla tapeten också - men det är svårt att få bort själva överlappningen eftersom det är svårt att komma åt där. Hur brukar man egentligen göra i hörnen?
 
Försök att spackla det jämnt men är det är lurigt att komma åt kan du alltid överlappa till motsvarande sida så det slipper bli en överdriven"bulle":S
 
Spackla utan att försöka riva bort det överlappande alltså?

Men spacklar jag hela kanten så blir det ju lite knepigt att slipa också. Fast det går nog med en slipkloss antar jag...
 
Förstår inte riktigt problemet?
Är ingen expert på att tapetsera men efter ett antal rum både i "nya" huset och diverse lägenheter innan så vet jag att man brukar komma till valet att ha knivskarpa hörn eller fortsätta med avrundade som det varit på alla ställen jag givit mig på hitills.
Vill man ha avrundade hörn som det brukar bli efter att x antal personer tapetserat med mer eller mindre bra förarbete så är det bara att tapetsera på.Eventuellt efter lite spackling/slipning beroende på illa det ser ut.
Vill man (som jag) ha knivskarpa hörn så är det bara till att börja riva rent i hörnen sen spackla.
Är väl egentligen inget svårt det heller men kan ta lite tid.
Lättast tycker jag är att ta en vägg i taget.
Alltså få det rakt och fint på ena väggen först och ta bort eventuellt överflödigt spackel som hamnat på motsvarande vägg.
Slipa, spackla,slipa beroende på hur man fick till det första vändan.... sen göra om proceduren på motsvarande vägg.

Det roligaste sen är att trixa in tapeten knivskarpt i hörnet och samtidigt sätta den kant i kant med föregående.
Absolut roligast här man när det endast är nån centimeter tapet som ska dit på väggen man ska få det kant i kant på.

Vadå skära? :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.