köpte några billiga tapetrullar som polarens farsa ska tapetsera
han säger att dom billiga tapeterna går inte att köra kant i kant för att dom krymper
han säger att han måste lägga kanterna 5mm på varandra

har han rätt?
eller ska jag säga till honom att han ska köra kant i kant
det är både mönster anpassning o vanliga enkla



 
Jag tapetserar alltid kant i kant oavsett pris på tapeten.....säger han så för att det är snabbare och enklare för honom att lägga omlott tro? Står det inget på infolappen på tapetrullarna?
 
Jag tapetserar oxå kant i kant...om det inte står på tapeten att det är överlapp såklart :) Men iallafall har vi använt både billigaste sorten vi hittat och andra dyrare och jag har inte upplevt några problem med krympning. Däremot hade jag en målare här som hälsade på och han tipsade om att man kunde lägga nån millimeter överlapp så slapp man risken. 5 mm låter därför ganska mycket.
 
Jag brukar oftast tapetsera med 2mm överlapp för att vara på den säkra sidan...
 
Jag har provat den billigaste tapeten jag hittat i 2 st rum på övervåningen.
Dom körde jag skarv i skarv,rådet jag fick var att köpa färdigblandat lim på burk,för det ska funka mycket bättre än hemmablandat,det beror väll på att man själv inte kan vara så noga kanske,sen finns det ju vävlim,det är ju också bra till detta,det körde jag i ena rummet,detta för att deta var målade väggar(gammal kök),ingen större skillnad tyckte jag men sämre o torka bort överflöd.

Sen är ju inte kvaliten den bästa,lätt att den kan tappa färg m.m när man ska torka av om man inte är försiktig.
 
Har heller aldrig märkt att tapeter krymper speciellt mycket. Ett tips är att mäta ut var skarvarna kommer och måla en vertikal rand med matchande färg så syns eventuella glipor mindre mot underlaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.