Vi planerar att bygga hus och vill höja trivseln lite här hemma till försäljningen av huset vi bor i nu. Men efter som vi sparar till husbygget vill vi lägga så lite pengar som möjligt på att fixa till här hemma.
Nu har vi struktur tapet i kök/vardagsrum. Två olika strukturer så det blir inte snyggt att måla på tapeten. Vi funderar på att köpa renoveringstapet men frågan är om vi måste skrapa bort strukturtapeten under först? Vilka märken på renoveringstapet rekommenderar ni?

Jag vill ha vitt men vet inte riktigt vilken nyans av vitt som är snyggast att ha på stora väggytor. Vill inte bli bländad. Nu har vi två barn och två hundar också så det bör vara en tålig färg som går att torka av. Tips på prisvärd, dryg och väl täckande färg?
 
Billigast är nog att bredspackla. Att måla på renoveringstapet är inte kul heller, den drar i sig mängder med dyr färg.
 
De flesta strukturtapeter brukar vara spaltbara, har du kollat det. Peta i en kant med en vass kniv för att se om de delar sig. Är de det så drar man bara ned ytan med struktur och sedan skulle jag grunda hela ytan för att undvika blåsbildning, även om de i regel går ned och efter det spackla skarvar.
 
Låter som en bra idé AndersS. Om det blir blåsor, skär man hål på dom då och spacklar över när det torkat?

Att bredspackla hela köket och vardagsrummet kändes tufft... :screwy:
 
Så kan du göra. Det finns visst en speciell grundfärg som ska förhindra blåsbildning men jag har inte använt sådan.

Kan lägga till att vi har en lång hall där man någon gång i tiden satt en strukturerad "spåntapet" som inte är spaltbar, efter 30 år i huset har den fått byta färg några gånger då latmasken i mig inte kommit till bredspackling ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.