Jag har ett rum som snart ska tapetseras med en mönstrad tapet där basfärgen är ljusgrön. Två väggar är nya i gipsskivor och två är gamla tapetserade som är spacklade och slipade. Alla fyra väggarna är grundade med en strykning Biltemas billiga matta vita takfärg.

Tapeten är Easy-Up som ska sättas kant i kant. Jag undrar om det kommer att bli bra, eller om det finns risk att man ser den vita bakgrunden i skarvarna?
 
Vi körde easy up på en gammaldax mellangrön tapet, och det har fungerat perfekt. De har inte dragit ihop sig så att skarvarna blir synliga.
 
Varför grunda med en takfärg? Den kritar ju.
 
Kan vara risk för att limmet löser färgen. Mvh Lasse
 
Nejdå, färgen är inget problem. Den har jag kört som grund i ett annat rum, men då var även tapeten vit.
 
Jag har tapetserat ett antal rum med easy-up tapeter och de enda gångerna man ser skarvarna är när man slarvar. Jobba lugnt och var noggrann så kommer det att bli perfekt.

Jag undrar dock varför man målar med färg överhuvudtaget när tanken är att sätta tapet. Om det är mycket spackel eller gammal tapet som behöver bindas så räcker det gott med att blanda tapetlim och vatten 50-50 och måla ett varv med det. Det är mycket billigare än färg och du slipper riskera att färgen kritar eller inte tål vatten.
 
På sikt finns det alltid risk att skarven syns men då går du in i en hobbyaffär och köper färg som du blandar så likt tapetens grunsfärg som möjligt. Sedan tar du en pensel för vattenfärg, målar skarven och torkar sedan av tapeten försiktigt med en fuktad trasa.

517036_01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett annat tips är att blanda till en liten burk med färg som matchar tapeten och drar ett penseldrag där skarvarna kommer att hamna innan du tapetserar. Glöm inte att låta det torka bara... :)
Sen instämmer jag med Janos82. Arbeta lugnt och metodisk så kommer det inte att vara några problem.
Tapeten krymper inte, utan det är bara problem om man inte har fått tapeten i lod.

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.