Vi ska tapetsera om i vårt vardagsrum.
I dagsläget sitter det tapet på masonit (10 mm+) och på några ställen på en ljusare skiva som jag inte riktigt vet vad det är.
Vi ska även sätta nya lister.
Kring detta har jag två frågor:
1. På vilket underlag ska vi tapetsera? Enligt Boråstapeter kan man tapetsera över gamla tapeter med deras Easy up, så det hade ju varit skönt att slipa riva ner den gamla. Men funkar detta verkligen?
2. Ska vi sätta listerna före eller efter? Jag får för mig att lättast är att måla listerna innan man sätter upp dom, sen sätta tapeten först och sen sätta på listerna och bara måla över spikhuvudena. Så att tapeten går ner bakom listen. Eller ska listerna på först?

Bild på den gamla tapeten
Enkel vägg med texturerade blommönster. Lugn, diskret, dämpad färgpalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på masoniten

Vägg beklädd med präglat, mönstrat tapet, delvis lossnat längs hörnet mot ett mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ljusa skivan:
Vägg med avskalad tapet, exponerad spånskiva, trägolv, pekande fingrar, behov av reparation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riv ner den gamla tapeten först.
 
1. Du vill ju ha ett fast och slätt underlag att hänga tapeterna på. Lite beroende på hur tapeterna sitter i det här fallet. Men skulle definitivt riva bort all gammal tapet som inte sitter riktigt bra. Därefter bredspackla och slätt så underlaget blir jämnt och fint. Rullspackel och en extra bred bredspackel tycker jag funkar bra. Alternativt riva all gammal tapet. Ett tredje alternativ är såklart att sätta renoveringsgips.

2. Är nog mest en fråga om tycke och smak. Jag föredrar att sätta tapet mot listen med en liten kant, dvs. efter listning. Tycker det blir finare. Många håller nog med mig och likväl många som skulle hävda motsatsen. Listerna skulle jag måla in på plats, samt spackla spikhuvuden och foga springor där så behövs. Blir enorm skillnad för slutresultatet.
 
Det är masonit och spånskiva som underlag, inget jag hade bredspacklat på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.