Står inför nybyggnation och redan nu tittas det och funderas det kring tapetsering/målning inomhus.
Är inte riktigt klar över vilket som är bäst...Klart fördel med målade väggar då det är a: lätt att rengöra b: lätt att renovera upp/måla om. nackdelen är väl att det kostar mer för det blir ju tillval på tapet + färg. Men sén finns det ju så mycket snygga tapeter som man blir sugen på också.

Sén till fråga b: Ska man satsa på samma färg i kök, v.rum och hall och sedan upp på övervåningen för att det ska upplevas lugnare mer enhetligt och välja mer färgstarkt i sovrummen? eller ska man helt sonika satsa, (som någon gjort här) på vitt i alla dess former & strukturer i alla rum? Är rädd att jag skulle tröttna på vitt i precis alla rum...även om det är accesoarerna och tillbehören som sätter färg.

Någon som valt att måla alla rum? Inbillar mig att det kanske känns mer ombonat med tapetserade väggar och att det kan bli kalt/kallt med bara målade väggar överallt. Eller?
 
Jag har bestämt mej nu åtminstone ang. tapeter/målning för tapeter. Någon har sagt att väggarna ser mera klädda ut med tapet. Det vinner sej nog i längden.
 
Jag har valt att hålla ihop huset med en genomgående färg, svagt beige, tror den heter "harmony" hos Beckers, men jag hittade samma kulör via ncs-skalan. (onödigt att betala extra för "trendfärger")

Färgen är både varm och ljus på samma gång. I nedre hallen samt i den övre har jag fiskbensväv som underlag. I vardagsrummet har jag satt en fondväggstapet i en mörkare brun kulör, i köket bryter jag av med kakel och i den övre hallen har jag målat en röd fond. (Sovrummen har olika färgval)

Faktiskt så har jag fått mycket beröm för den harmoni som skapas framförallt i nedervåningen där kök, hall samt vardagsrum ligger. Jag har även samma trägolv överallt i nederplan.

Varför jag gjorde så här beror på fler saker.

Jag ville ha en enhet som flöt samman. Att jag valde fiskbensväv på vissa ytor beror på att det kändes lite mer "arbetat". Samtidigt så kom de "brytande" kulörerna/fondtapeterna fram riktigt ordentligt.

Jag hade också i bakhuvudet att jag ville vara aningens neutral då det är en sak att välja innan och en helt annan då man bott in sig ett tag.

Är supernöjd med hur det blev. Varmt, ljust, ombonat och med några fräcka fondväggar som "sticker ut".

På de ställen där jag målade tapeten spacklade jag skarvarna innan, tycker det ger ett mycket snyggare resultat än när man ser att en gammal tapet bara är övermålad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.