Det fanns en hel del bubbeltendenser när jag målade en testruta häromdagen så jag kommer grunda med tapetgrund. Nu undrar jag om jag behöver slipa ner det tryckta mönstret på tapeten (som är lite lätt reliefaktigt) eller om tapetgrunden kommer dölja dem ändå.
 
  • Vägg med lätt reliefmönstrad tapet i behov av grundning för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså ingen strukturtapet i egentlig mening; bara en viss "åldring" pga tryckta mönstret. Eller jag vet inte.. kanske räknas som strukturtapet i alla fall.
 
Tapetgrund döljer väl lngenting den hindrar bara att underlaget tar åt sig fukt och sväller. Du behöver nog slipa ner tapeten om du skall ha en slät tapet på eller bredspackla hela ytan
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Tapetgrund döljer väl lngenting den hindrar bara att underlaget tar åt sig fukt och sväller. Du behöver nog slipa ner tapeten om du skall ha en slät tapet på eller bredspackla hela ytan
Ok, kan tänka mig det. Det är som sagt ingen brutal struktur men jag har har iaf slipat ner det värsta nu med slip (även om det inte är dirkekt kakelblankt.. :) ) så får man se hur det ser ut sedan efter tapetgrunden + 2 strykningar..!
 
En strykning borde väl räcka
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
En strykning borde väl räcka
Jo, förhoppningsvis. Jag får göra en strukturinspektion efter 1:a.. :)
 
lopec
Bo arnold Bo arnold skrev:
En strykning borde väl räcka
Vet inte om det finns nån väggfärg för hemmafixare som rekommenderas enkel strykning för att få rätt resultat på såväl täckning som glans...?
 
Var det meningen att tapetsera
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Var det meningen att tapetsera
Nej, jag målar på tapeten (efter att ha kört tapetgrund).
 
Finns det inga blåsor på en tapet från början, så kommer blåsorna som blir av att måla tapeten att gå tillbaka när färgen torkar.
 
lopec
Om det ändå vore så väl :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.