Varför blir det så här?
Se bild:
Tapeter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mönstret är ett enkelt mönster med horisontella och vertikala linjer. Jag tapetserar från vänster åt höger. I första våden måste jag skära ut en bit för fönstret. Andra våden måste delas i två bitar, över och under fönstret. Tredje våden måste också skäras ut en bit för fönstret. Det är väldigt enkelt att med ett vattenpass kolla att mönstret hela tiden är i våg.
Lik förbannat så har mönstret dragit sig i den röda cirkeln.
Jag har mätt 100 ggr både horisontellt och vertikalt på biten under fönstret men det blir ändå 3-4 mm fel.
Jag misstänker att det är för att den hela våden till höger om fönstret utvidgar sig olika mot biten under fönstret. Hur i herrans namn gör man för att det skall bli rätt?
 
Lägg an hela tapeten försiktigt och släta sen nerifrån och upp då det är bredare där i ditt fall.
Loda gärna ett nytt streck så du har en referens och inte kommer ur kurs när du skär runt fönstret.
 
Det förstår jag inte riktigt. Jag gör så här: Normalt börjar jag med att fästa tapeten i överkant och därefter går jag hela vägen ner och ser till att den nya vådens vänsterkant matchar den tidigare vådens högerkant. Det kan i det läget hända att jag är tvungen att dra loss en bit från väggen och korrigera för att våden inte är helt rätt uppsatt och det blir bubblor. När allt stämmer börjar jag att släta ut tapeten och ta bort alla luftbubblor. Allt stämmer perfekt.

I fallet ovan så blir det bubblor i tapeten om jag gör exakt mönsterpass under fönstret. Sträcker jag däremot tapeten så att den sitter rakt så kommer mönstret fel. Jag förstår inte hur det kan påverka om jag slätar ut tapeten uppifrån eller nerifrån? Och återigen: Tapetbiten under fönstret sitter precis rakt. I alla fall som jag kan se det!
(Det kanske framgår att tapetsering inte är min allra bästa gren :))
 
Kan du sätta en hel våd rakt över fönstret och skära till den på plats när du satt dom på sidorna?
 
Du menar att sätta dit våd 1 och 3, och därefter våd 2? Kan vara värt vett försök! Då gäller det bara att få mönstret i våd 1 och 3 att stämma. Kan bli lite knepigt.
 
Nä, menade att du sätter 1,2 och 3 som om det vore en vanlig vägg och skär ut fönstret när du satt 3an. Bara en tanke jag hade.
 
OK! Får testa över nästa fönster!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.