https://www.byggahus.se/forum/threads/tapeten-lossnar.382439/
För ett år sedan hade jag problem med att Non Woven tapeten från Rusta lossnade från väggarna, nu i måndags tog jag tag i det och rev ned dem. Tapeterna satt löst, som klistermärken med dålig vidhäftning. Hade köpt nya likadana tapeter redan i februari och den här gången också det lim de rekomenderade. Allt kändes ok, det var bla klibb i limmet och det såg jättebra ut, på tisdagen ser jag att tapeten har krympt, ser springor på åtta ställen, och idag onsdag så släpper den igen fast mycket värre än sist! Funderade innan jag hängde dem på om jag skulle prima väggarna först men iom att det är en papperstapet under och att jag redan hade haft en tapet på dem så torde det vara tillräckligt mättat. Det verkar som om limmet inte fäster på själva tapeten, jätteskumt! Och inte känns det så kul att behöva göra om det ytterligare en gång! Non Woven-tapet som släpper från väggen med synliga springor och dålig vidhäftning mot underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blöta Non Woven-tapeter lösa från en vägg, med synliga springor och krympning som förevisar dåligt vidhäftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapetmönster fråRusta butikens webbplats, blommor och fåglar mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aldrig haft problem med rustas tapeter. Däremot behöver ju underlaget sitta ordentligt. I princip brukar jag stryka väggen två gånger med lim innan tapeterna åker upp.
 
Skulle gissa på en kombination av sugande underlag och för lite lim. Jag har kört rustas i två rum som sitter som berget efter 5 resp 8 år.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Brukar vara bra att måla väggen med någon billig färg först. Om man är osäker.
 
Underlaget är en papperstapet som sitter som berget, och den är ju iaf den här gången ordentligt förlimmad sedan förra gången . Jag har använt ca 2.6 liter lim till 16 kvm vilket är k enlighet vad som står på limburken. Huset är gammalt, från 39, ursprungstapeten har suttit minst sedan 93 när jag köpte huset. Jag har tapetserat fyra rum under åren med tapeter från Rusta och de har alltid varit fantastiska, lätthängda och utan att krympa. Handlade där igen för att jag var så nöjd. Här krympte de en mm redan första dygnet.
P Peter Löberg skrev:
[länk]
För ett år sedan hade jag problem med att Non Woven tapeten från Rusta lossnade från väggarna, nu i måndags tog jag tag i det och rev ned dem. Tapeterna satt löst, som klistermärken med dålig vidhäftning. Hade köpt nya likadana tapeter redan i februari och den här gången också det lim de rekomenderade. Allt kändes ok, det var bla klibb i limmet och det såg jättebra ut, på tisdagen ser jag att tapeten har krympt, ser springor på åtta ställen, och idag onsdag så släpper den igen fast mycket värre än sist! Funderade innan jag hängde dem på om jag skulle prima väggarna först men iom att det är en papperstapet under och att jag redan hade haft en tapet på dem så torde det vara tillräckligt mättat. Det verkar som om limmet inte fäster på själva tapeten, jätteskumt! Och inte känns det så kul att behöva göra om det ytterligare en gång! [bild][bild][bild]
P Peter Löberg skrev:
[länk]
För ett år sedan hade jag problem med att Non Woven tapeten från Rusta lossnade från väggarna, nu i måndags tog jag tag i det och rev ned dem. Tapeterna satt löst, som klistermärken med dålig vidhäftning. Hade köpt nya likadana tapeter redan i februari och den här gången också det lim de rekomenderade. Allt kändes ok, det var bla klibb i limmet och det såg jättebra ut, på tisdagen ser jag att tapeten har krympt, ser springor på åtta ställen, och idag onsdag så släpper den igen fast mycket värre än sist! Funderade innan jag hängde dem på om jag skulle prima väggarna först men iom att det är en papperstapet under och att jag redan hade haft en tapet på dem så torde det vara tillräckligt mättat. Det verkar som om limmet inte fäster på själva tapeten, jätteskumt! Och inte känns det så kul att behöva göra om det ytterligare en gång! [bild][bild][bild]
P Peter Löberg skrev:
[länk]
För ett år sedan hade jag problem med att Non Woven tapeten från Rusta lossnade från väggarna, nu i måndags tog jag tag i det och rev ned dem. Tapeterna satt löst, som klistermärken med dålig vidhäftning. Hade köpt nya likadana tapeter redan i februari och den här gången också det lim de rekomenderade. Allt kändes ok, det var bla klibb i limmet och det såg jättebra ut, på tisdagen ser jag att tapeten har krympt, ser springor på åtta ställen, och idag onsdag så släpper den igen fast mycket värre än sist! Funderade innan jag hängde dem på om jag skulle prima väggarna först men iom att det är en papperstapet under och att jag redan hade haft en tapet på dem så torde det vara tillräckligt mättat. Det verkar som om limmet inte fäster på själva tapeten, jätteskumt! Och inte känns det så kul att behöva göra om det ytterligare en gång! [bild][bild][bild]
P Peter Löberg skrev:
[länk]
För ett år sedan hade jag problem med att Non Woven tapeten från Rusta lossnade från väggarna, nu i måndags tog jag tag i det och rev ned dem. Tapeterna satt löst, som klistermärken med dålig vidhäftning. Hade köpt nya likadana tapeter redan i februari och den här gången också det lim de rekomenderade. Allt kändes ok, det var bla klibb i limmet och det såg jättebra ut, på tisdagen ser jag att tapeten har krympt, ser springor på åtta ställen, och idag onsdag så släpper den igen fast mycket värre än sist! Funderade innan jag hängde dem på om jag skulle prima väggarna först men iom att det är en papperstapet under och att jag redan hade haft en tapet på dem så torde det vara tillräckligt mättat. Det verkar som om limmet inte fäster på själva tapeten, jätteskumt! Och inte känns det så kul att behöva göra om det ytterligare en gång! [bild][bild][bild]
 
Düsseldorff
Underlaget suger för mycket lim. Rolla underlaget med tapetgrund/tapetspärr (olika namn, olika tillverkare) först så är du hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.