Jag håller på och renoverar en gamal byggnad från tidigt 1800. På den tidigare vinden som troligen byggdes om till bostadsrum runt 1920 hittade jag följande pappersrester häftade direkt på den bara timmerstommen på den ena gaveln. Häftstiften är enkla utstansade ur ren plåt och märkta PRIMO eller möjligen PRIMA.

Något som kan datera detta (visst är det väl ett jugend-mönster?) och vad tror ni syftet var? Kan knappast ha fungerat som vindskydd och var det en dekoration (tapet) så får man ju säga att utförandet var högst primitivt. Kanske för att hålla vägglössen i schack?

Gamla häftade pappersrester med jugend-mönster från tidigt 1900-tal mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla pappersrester med jugend-mönster häftade på en timmerstomme, möjligen från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närstuderad bild av en gammal häftstift med texten "PRIMO" och en del av pappersrester i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
krillek krillek skrev:
Något som kan datera detta (visst är det väl ett jugend-mönster?) och vad tror ni syftet var? Kan knappast ha fungerat som vindskydd och var det en dekoration (tapet) så får man ju säga att utförandet var högst primitivt. Kanske för att hålla vägglössen i schack?
Jag tror att det är en 20-talstapet pga. av linjemönstren som passar väl ihop med 20-talsklassismen. Troligen en billig tapet eftersom det bara är en färg på en enkel bakgrund. Kanske ett rum avsett för barn eller tjänstefolk som man inte ville kosta på så mycket.

Tror inte att tapeter skyddar mot vägglöss utan de kommer nog lika bra fram i springan mellan golv och vägg.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Ja, så är det säkert. Tyckte bara att det kändes konstigt att sätta tapeten direkt mot timret.
 
Vill du ha mer vindskydd innan du sätter ny tapet är ju lerklining lämpligt.
 
På loftet i min sommarstuga satt en tapet med liknande stift direkt på läkten och runt takstolarna. Vasstak ovanpå detta. Fick höra av en gammal fiskare i byn att man satte upp detta som skydd mot nedfallande skräp från taket och hade loftet som förvaring. Fanns endast en stege med lucka från köket. Dåtida vindpapp…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.