Har en pax garderobsvägg i glas i nya huset som jag inte gillar. Går det att få tapet att fästa på glasrutorna? Tapetserade plastdelen på aneboda garderob och minns att dte var svårt att få det att fästa och jag fick rugga upp plasten, men dte går ju inte med glas - någon som testat?
 
harry73
Varför inte testa med en småbit. Om det inte funkar är det lätt att göra rent
 
lite dyrt att köpa hem tapetrullen och klister bara för att prova en liten bit så därför jag tänkte kolla med folks erfarenheten. Gjorde så när jag tapetserade på plastväggen och en liten bit gick kanon men med stor bit blev det för tungt och gick åt skogen..
 
Gissningsvis inte - när mina föräldrar tapetserade på vanliga garderobsdörrar fick de rugga upp underlaget rätt så ordentligt och glas är ju inte precis känt för sin struktur. Bättre med någon typ av plastfilm på så att de ser frostade ut?
 
Nä, när jag tapetserat plast så målade jag med någon häftgrund först så jag tänkte att det kanske gick att göra på glas också för bättre vidhäftning. Glaset är redan frostande så det är dte som är så fult :). Jag har hittat en tapet som skulle vara såååååååååå fin till hallen, men dte är ju bara garderober *grrr*
 
Jag säger som föregående talare: Måla glaset först, antingen med någon färg eller med en primer. Kolla först att färgen/primern är avsedd för glas.

Sedan skall det nog gå bra att tapetsera.
 
jo dte var jag själv som hade det som tanke, men vågar ju inte testa, för tänk om jag målar ellt och sen så går det inte att tapetsera - då står jag där med målade dörrar :/
 
Ok, såg inte att det var du som var trådskaparen... :D

Jag har aldrig haft problem att tapetsera på färg, så det borde gå bra. Men hittar du en primer som är avsedd för glas borde det vara det bästa. Jag har svårt att se att det skulle misslyckas.

Du skulle även kunna köra våtrumslim. Den enda faran är väl att det kanske "biter för hårt" så att det blir problem att justera våden när du sätter upp den?
 
Ja du vet inte vad det finns för primer för glas? Till plasten hade jag bara vanlig snickerigrund har jag för mig, men dte vågar jag mig inte på med glas..
 
Jag har inte någon produkt i huvudet, men jag är övertygad om att du borde hitta en sådan primer i en välsorterad färgbutik.
 
är glasytan frostad så är den ju ruggat i alla fall på den frostade sida
gaia
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.