Tjena!

Nyinköpt lägenhet och håller på att renovera för fullt.

Har rivit ner alla tapeter i vardagsrummet. Under tapeten sitter ett tunt vitt lager av vad jag tror är gipsbruk. Det mjuknar lite när jag fuktar det. Alla väggar är täckt av detta.

Tanken är att tapetsera/måla tre av väggarna vita och ha en fondvägg på den sista väggen.

Hur ska jag gå till väga? Spackla småhål, slipa ojämnheter sen tapetsera?
Eller bör jag få bort allt, sen bredspackla?

Tack på förhand!
 
Gipsbruk är det inte om det mjuknar när du väter det.
Vad det kan vara har jag däremot ingen aning om, någon form av väggspackel kanske, men det är ju viktigt att veta innan du går vidare. Vad har du för väggar bakom?
 
Låter mer som vanligt väggspackel.
 
Måla med en grundfärg innan tapeten så är du säker på att det fäster, dessutom ser du ojämnheterna mycket bättre.
 
ja jag håller med stefan n,visst är det väggspackel.
det är sprutspacklade väggar kan jag lova vad som helst på.
använd bra lim typ färdigblandat så är det inga problem
 
Satt det tapet bakom så är det bara att köra skulle jag tro, allt löst ska bort det som sitter låter du vara bara sedan får du jämna ut med spackel om det finns skarpa kanter, ojämnheter.

Det finns en primer som mättar väggen först så att inte väggen absorberar allt lim som gör att bubblor lätt dyker upp men den penselstryker du bara på rena ytor ej på tapet utan bara på sugande ytor som betong, spackel, ytong, siporex, spånskivor m.fl.

Kolla i din färgaffär, nordsjö har en primer iaf men kommer inte på namnet just nu.

Det är väl bara värt om du har flera än en fondvägg annars kan du antingen grunda med färg först eller helst förklistra med tapetklister.

De väggar du målar ska ej primas utan där är det bara köra grund + slutfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.