planerar badrum o är inte säker på om jag vill ha kakel på väggarna. vill ha tapet och vid badkaret mosaik eller glas o klinker på golv.det ska va kakel överallt o jag börjar bli lite trött på kakel, kakel,kakel! är det nån annan som håller med? för- nackdelar m tapet?
tack på förhand!
 
ingen som har nån åsikt???
 
naktdelen med tapet, är ju att skarvarna brukar sprika efter ett tag.. och smuts kommer in där.. även vatten då.. >:(
min erfarenhet iallfall... Proffs gjort eller ej..


Annars är det ju mycket fördelar..

billigt (relativt iallafall)
går fort att sätta
lätt att hålla rent
har inte så höga krav på underlaget (rörelser spelar inte så stor roll)
 
Dahlino skrev:
planerar badrum o är inte säker på om jag vill ha kakel på väggarna. vill ha tapet och vid badkaret mosaik eller glas o klinker på golv.det ska va kakel överallt o jag börjar bli lite trött på kakel, kakel,kakel! är det nån annan som håller med? för- nackdelar m tapet?
tack på förhand!
Håller med dig till viss del, ofta anses det dessutom så mycket 'fiiinare' (i dubbel bemärkelse ;)) bara för att det är kaklat och då kan det tom. vara de mest fula, gräsliga kakelval som avses utan all finess och estetik :p

Tyvärr är jag för dålig rent byggtekniskt, för att avgöra om det kanske 'i alla lägen' räknas som 'säkrare' med kakel (under förutsättning att underarbetet är korrekt), men se snyggare det är det då def. inte med någon som helst automatik i alla lägen ;).

Tapet tycker jag personligen känns tveksamt/osäkert mtp. vattenskador, då man väl isf. (?) bör välja någon tapettyp som tål fukten bra och kanske försegla skarvarna med någon form av 'kemisk fog' (fult) och då kommer ju inte papperstapeter på fråga, eller.....,
Fast med korrekt underarbete (hur det nu ser ut vid tapetsering i ett våtutrymme) så kanske det inte är så farligt?!

Det jag däremot själv mer och mer börjat titta på är en kombination av puts eller målat (ev. med samma underarbete som kakel, fast jag har inte kommit så långt ännu så jag kan redogöra för den korrekta arbetsgången) och kakel/mosaik.
Trä är också snyggt, men det känns inte alltid helt rätt i stil, beroende på vilket hus det gäller.
Däremot putsade (eller målade) väggar i kombination med mosaik/kakel/natursten samt naturligtvis klinker/natursten som golvbeläggning tycker jag känns både personligt och dessutom ursnyggt.

mvh/christina.
 
Vi tänkte ha klinker på golv, kakel av något slag i duschen, och sedan putsad/målad vägg i resten av badrummet. Skall inte vara några problem, som jag förstår det. Alla de stora färgfirmorna (ex Nordsjö) har sytem för att måla badrum. Tapet vet jag dock inget om. :)
 
tack f svar! jag menar att det ska vara målat inte tapet alltså! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.