HEJ!
Hjälp mig att räkna ut värmeförlusten på en rund tank på 3000 liter.
Diametern är 134 cm och höjden är 235 cm.
Den kommer att isoleras med glasull 40 cm runt om.
Visa gärna hur uträkningen ser ut.

Tack på förhand !! / plm
 
Nja ja tror inte man ska räkna så på acktanken?Man får nog titta på huset vad det förbrukar o dess förluster.Iofs på sommarn när inte huset förbrukar nån energi så är det nog intressant vad acktanken "bara står o läcker ut i energi".:)
 
Redigerat:
Hej!
Är den så liten, förlusten?
Visserligen kommer den garaget till godo, så jag ser den kanske inte heller som en förlust.
Men, hur stor är den,någon som vet?

MVH / plm
 
Det är bara att räkna, jag har gjort det flera gånger i gamla trådar, sök.
 
Har sökt , hittar inget. Söker en formel, gärna med en förklaring till den så man fattar! / plm
 
Om vi tänker oss en kvadratisk tank 1x1x1 m och den är varm är arean 5 m2.

Om tanken håller 80 grader och pannrummet 20 blir diffen 60 grader.

Antag 0,2 m tjock isolering. Kolla på isover.se för Värmekonduktivitet tex 0,036 W/(m*K).

0.036*5*60/0,2 = 54W. Det är då idealt och utan förluster nedåt.

Med reservation för att jag räknat fel.
 
Tack Matss !!! / plm
 
Då skulle 4m3 ge en värmavgivning på....0,036*17*75/0.5=2,2 kwh / dygn.
med 50 cm isolering och temp skillnad på 75 gr.
Helt ok i mitt garage!

MVH / plm
 
Redigerat:
Är det inga fler som vill dela sina erfarenheter?
Tycker ni att era stora tankar tappar mycket i toppen efter, låt oss säga tre dygn, tex. på sommaren.

MVH / plm
 
Såg någonstans att att värmeförlusten blir högre än den angivna värdet om temperaturskillnaden mellan tank och omgivningen är större, tex. 50-60 grader.
Värmeförlustvärdet är ju framtaget vid en grads skillnad.
Det jag menar är att den angivna värneförlusttalet tex. 0,036w nånting inte stämmer vid större differans. Den skulle då alltså vara högre.
Någon som har koll på dettta ???
 
Redigerat:
Ja, du får ju multiplicera med temperaturdifferensen. Om det är 20° skillnad förlorar du dubbelt så mycket som när det är 10° skillnad. Efterhand som temperaturen sjunker minskar förlusterna. Till slut har du inga förluster alls, men då har du också samma temperatur i tanken som utanför.
 
Jag har haft +80 grader i toppen på tanken i över 10 dagar. Trots rejäla duschar dagligen.
Skulle jag vara sparsam skulle det lätt räcka 14 dagar.

Mats
 
mats757 skrev:
Jag har haft +80 grader i toppen på tanken i över 10 dagar. Trots rejäla duschar dagligen.
Skulle jag vara sparsam skulle det lätt räcka 14 dagar.

Mats
Hur stor tank har du?
Hur är den isolerad?
Hur bereder du varmvatten?
 
Redigerat:
Jo, det är jag med på men det jag mena var att lambdavärdet ändras vid större temperatur skillnader.
Inget som jag har fått bekräftat, har för mig att jag läst det här på forumet någon stans.

MVH / plm
 
mats757 skrev:
Jag har haft +80 grader i toppen på tanken i över 10 dagar. Trots rejäla duschar dagligen.
Skulle jag vara sparsam skulle det lätt räcka 14 dagar.

Mats
Hej!
Menar du att den höll sig på 80 gr i flera dagar eller sjönk till 80, från vilken temp i så fall?

MVH / plm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.