Hej, jag skulle vilja ha lite råd innan jag fortsätter med inredningen av vinden i vår storstuga.
Rädd att jag gjort en tankevurpa under vägen.
Huset är iaf ett gammalt timmerhus med oisolerad vind.

Som ni förhoppningsvis ser på bifogad skiss så ligger nu isoleringen upptryckt direkt emot OSB skivorna, och jag är nu rädd att detta kanske inte alls blev bra.

Skulle jag behöva någon cm "luftspalt" även där, eller skulle jag helt enkelt ha skippat OSB-skivorna helt och hållet?
Eller bör detta fungera då jag iaf har hygglig luftspalt på 8-12cm ovanför skivorna, samt 200mm ventilationshål vid varje nock. ?


Väl förstådd att OSB inte är bra val för det första, men så blev det.

Andra funderingen är innertaket, och kan jag lägga den dikt an mot ångspärren, eller skall det reglas upp en bit även där? Tänkt köra skepparpanel eller liknande.

storstugan_takkonstruktion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar på förhand.
//Andreas
 
Jag kan inte se ngt direkt fel, du behöver ingen luftspalt mellan isolering och OSB:n. Som jag förstår det så är OSB:n till för att skapa en luftspalt mellan undertak och isolering. Det framgår inte vad för undertak du har, för du har väl ngt vattentätt undertak, sen luftspalt, sen OSB?

//Larsa
 
Tjenare.

Jag ser inte heller några direkta misstag här men visst, ofta brukar man ha masonite som luftspalt men va fan. Svårt att säga om möjligheten för påväxt på OSB är att beakta. Masoniten är inte riktigt lika "skitig" (mat för mikroorganismer)
Du har bifogat en fin, detaljerad ritning på det hela men du har inte ritat med takpappen, för det har du väl??!

Hur lång har du kommit?
/Nils82
 
Hej och tack för snabba svar!
Yesbox, takpappen finns på plats, missades bara i skissen.

Har kommit så långt att jag isolerat och fått ångspärr på 70-80% av taket, och hade nu någon dömt ut det hela så hade det varit bättre att göra om nu i stället för om några år.

//Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.