Hej,

Tänkte att nu under sommartid när cirkulationspump och värmepump ej är igång kunde det passa bra att se om det finns någon luft i golvvärmesystemet. Det byttes frånluftsvärmepump året innan vi flyttade in i huset, och redan från dag 1 har jag hittat fel/brister i installationen. Så jag är inte helt säker på att de lyckats få ut all luft ur golvvärmen.

Vi upplever att vi haft 1 rum där vi inte fått upp värmen ordentligt.

Jag tänkte att jag kan stänga till och från kranarna till fördelaren, lyfta av alla ställdon, och sedan släppa lite grann på luftskruven (4mm hex) och se om det kom någon luft. Döm av min förvåning när det var ett himla tryck, och det typ pulserade i vattnet. Stängde innan jag fått ut ens 1 DL vatten, vatten som inte direkt lukta hallon...

Tänkte jag helt galet när jag gjorde detta?
 
  • Golvmonterad värmefördelare med anslutna rör och reglerventiler mot texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om du stängt av cirkulationspump så ska du ha samma systemtryck över sommaren så att få ut vatten där är helt normalt om du öppnar. Normalt ska du ha väldigt mycket luft i systemet för att uppleva som att du först får ut luft och sedan får vatten när du öppnar där. Det upplever man i princip bara vid uppstart av ett nytt system om inte de som installerade bergvärmen tabbade sig totalt och i så fall borde man hört att cirkulationspumpen stött på luft under drift

om du har en specifik slinga med svårt att få upp värmen så börja annars med att kolla så du inte har ett trasigt ställdon, att returen inte är strypt och att ställdonet kan reglera slingan (dvs piggen den påverkar löper rimligt fritt) innan du börjar överväga att spola den specifika slingan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.