Hej!

Håller på att bygga min första altan men gjorde en tankevurpa och sågade av panelen för att skjuta innersta trallbrädan under. Det skulle jag inte ha gjort, för nu kan jag skymta isolering i den lilla glipa som är mellan panel och altan. Se bilder. Något tips på hur jag löser detta på smidigast sätt?

Tanken var att plocka bort innersta trallbrädan så att jag kan grunda och måla sågsnitten i panelen. Men nu är det stillestånd i hjärnkontoret.

Tacksam för hjälp & glad midsommar!
 
  • Vit vägg med skador, träförfall vid golv, mörk öppning bakom, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall nära vitmålad vägg, skuggor, solljus, utomhus, dagtid, lågt perspektiv, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt nedanför trallen sticker den undre panelbrädan ner?
 
Det första du får göra är att ta bort 1-2 trallbrädor för att se hur konstruktionen ser ut.
Det bör finnas luftspalt och vindskydd under panelbrädan som du inte kapat.
 
Redigerat:
Precis. Det verkar märkligt att isoleringen skulle ligga direkt mot panelen. I normalfallet ligger den bakom en skiva och panelen spikad i horisontella reglar utanpå skivan.
 
Panelen ser nyspikad ut, det är ingen färg på spikskallarna. Precis som AndersS säger så borde det inte se ut som det gör nu.
 
Får man gissa har ts spikat efter att ha kapat 😉
 
Centano Centano skrev:
Hur långt nedanför trallen sticker den undre panelbrädan ner?
Den undre panelbrädan sticker ner cirka 22cm.
A AndersS skrev:
Det första du får göra är att ta bort 1-2 trallbrädor för att se hur konstruktionen ser ut.
Det bör finnas luftspalt och vindskydd under panelbrädan som du inte kapat.
Tyvärr finns ingen riktig luftspalt. Konstruktionen ser ut som följande:
Lockbräda->Bottenbräda->Isolering/spikregel 45mm->asfaboard->isolering/reglar.

Så den yttre tunna isoleringen ligger mot bottenbrädorna. Jag vet att detta borde åtgärdas men hade inte tänkt göra det nu.

Centano Centano skrev:
Panelen ser nyspikad ut, det är ingen färg på spikskallarna. Precis som AndersS säger så borde det inte se ut som det gör nu.
A AndersS skrev:
Får man gissa har ts spikat efter att ha kapat 😉
Helt rätt, spikade fast nederst efter att ha kapat.

Finns det något bra alternativ annat än att behöva byta all lockpanel för att låta den gå ner de 22cm och täcka hela vägen?
 
Okay så det är tilläggsisolerat. Du vill ju att väggen ska vara tät, nu är det lite av motorväg in för mös och liknande. Fuktsäkert är det inte heller då det lätt slår in vatten vid regn. Har inte någon lösning som det ser ut nu.
Hur ser det ut under trallen, är det en bärlina skruvad mot bottenbrädorna eller hur ser det ut?
 
Är det möjligt att ta loss innerstan trallbrädan och sätta dit en plåtlist?
Helst hade jag tyckt att man skulle ha fått upp ett bleck bakom locket och sen ner under trallbrädan och ut från väggen.
 
Centano Centano skrev:
Okay så det är tilläggsisolerat. Du vill ju att väggen ska vara tät, nu är det lite av motorväg in för mös och liknande. Fuktsäkert är det inte heller då det lätt slår in vatten vid regn. Har inte någon lösning som det ser ut nu.
Hur ser det ut under trallen, är det en bärlina skruvad mot bottenbrädorna eller hur ser det ut?
Ja precis, nu känns det som du säger, risk för både möss och fukt.

Bärlinan är fäst i grundmuren, betonghålsten, med genomgående gängstänger. Bärlinan är även utklossad 28mm från grundmuren för att inte ligga mot bottenbrädorna.

S Stubai skrev:
Är det möjligt att ta loss innerstan trallbrädan och sätta dit en plåtlist?
Helst hade jag tyckt att man skulle ha fått upp ett bleck bakom locket och sen ner under trallbrädan och ut från väggen.
Ja det är absolut möjligt, men finns det inte en risk att vatten kan tränga sig in mellan plåtlisten och bottenbrädorna? Eller blir det tillräckligt tätt om man använder sig av utomhusfog mellan bottenbräda och plåtlist?
 
Ser ut som att innersta trallbrädan nästan ligger dikt an mot panelen. Förutom regnstänk så riskerar snö att driva upp mot panelen och sugas in i isoleringen vid tö eller spillvärme från huset.
Personligen hade jag utnyttjat de varma månaderna framöver för att fixa till detta på riktigt, d.v.s återinföra luftspalten...
Detta blev lite av en freudiansk felsågning om uttrycket tillåts😛
 
G Gynthers skrev:
Ja precis, nu känns det som du säger, risk för både möss och fukt.

Bärlinan är fäst i grundmuren, betonghålsten, med genomgående gängstänger. Bärlinan är även utklossad 28mm från grundmuren för att inte ligga mot bottenbrädorna.


Ja det är absolut möjligt, men finns det inte en risk att vatten kan tränga sig in mellan plåtlisten och bottenbrädorna? Eller blir det tillräckligt tätt om man använder sig av utomhusfog mellan bottenbräda och plåtlist?
Menar du att det skulle bli vatten stående bakom plåten så att bottenbrädan skulle ruttna?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.