Vi installerade bergvärme i september, IVT Greenline någonting, med inbyggd tank. Till utseendet ser den ut som ett torkskåp vad gäller storlek och form.

I fredags började den läcka vatten. Det kom inte speciellt mycket och bara ibland. Jag ringde servicen och de skyllde på kondensvatten och att det var helt normalt.

Natten mellan söndagen och måndagen läckte det betydligt mer och systemet tappade trycket. Servicekillen kom dagen efter och dömde ut tanken. Dålig svetsning tydligen.

Den nya kommer nästa vecka och det går på garantin så det är väl inte så mycket att gnälla om men jag kan ändå inte sluta tänka på att tanken till min gamla elpanna var 45 år gammal när den skrotates.

Det känns också lite olustigt att de ska mecka med värmepumpen i mitt badrum för när de installerade pumpen så gjorde de ett ordentligt jack i plastmattan, fastän jag utryckligen bad dem om att vara försiktiga. Nu ska de hit igen. Att alla hantverkare ska vara så oförsiktiga!
 
Råkade ut för samma sak fast med en separat vv-beredare. Vatten från beredaren trycktes ut i radiatorkretsen och säkerhetsventilen öppnade. Senare havererade även ventilen som styr mellan vv-beredaren och radiatorkretsen. Allt hände som tur var inom garantitiden. IVT verkar inte stå för särskilt hög kvalitet. Håller tummarna för att den ska hålla nu när garantin gått ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.