Jag har rivit upp golvet i ett av rummen. då tidigare ägarens hund har kissat på golvet. Det måste ha skett fler än en gång och har trängt ner långt ner i trät, då inget vi har försökt med för att få bort lukten, har funkat.

Så.
Golvet är upprivet och nytt golv (furu) är på väg hem.
Under golvet (som är på bottenvåningen) ligger en blandning av kutterspån och annat skröfs. Jag antar att man har fyllt med vad man hade. (Huset är från 1800-talet).
Under detta har vi en inredd källare (tvättstuga)
Det nya golvet är 25 mm tjockt, mot tidigare 30mm. c/c- måtten på golvbjälkarna ligger kring 50-60 cm.

I befintlig isolering finns två gamla geting-bon.
Vi har också en del problem med möss, som troligtvis springer under golvet.
Bredvid ringer ligger köket, och man kan se bort under köksgolvet under den luftspalt som har blivit mellan isolering och golv.

Frågor:

Ska jag fylla upp med mer isolering till golvets nivå eller är det en glipa av en anledning?
Är det isf mer kutter-spån som gäller?

I skarven mellan yttersta bjälken och grundmuren skulle jag vilja täta/fylla upp med något, för jag gissar att det är där getingar och möss tar sig in (?). Vad rekommenderar ni för produkt för detta ändamål?

Tanken är att väga av golvbjälkarna så att golvet blir i våg över hela ytan, och i nivå med golvet i nästa rum, genom att spika fast brädor på sidorna av bjälkarna, och väga av allt mot varann.
Detta har gjorts innan men många av brädorna blev illa åtgångna vid demontering av gamla golvet.
Tror ni att det räcker med 25mm tjocka brädor för ändamålet eller blir det för smalt för golvet att ligga på dessa?

Har ni några andra tips tas dessa tacksamt emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.