Hej,

Jag funderar på att bygga ut ett skärmtak men hittar inga exakta bestämmelser för hur det får se ut med mått och väggar.

1. Hur högt får det vara?
2. Om det sitter mot huset får någon av de andra väggarna vara stängda?
3. Om man har skjutpartier på alla öppna sidor som man kan lyfta bort är det då ok?

Mer frågor kommer säkert och fyll gärna på med mer info så man inte hamnar i klistret sen, avstånd till grannar mm är grönt och de har inga problem med bygget.

Mvh
Bambi
 
Skall vara bygglovs befriat enligt boverket om den håller sig inom kraven. MEN kan vara olika från kommun till kommun och detaljplan för ditt område. Fråga kommunen om bestämmelser för att vara på den säkra sidan.


Edit Skärmtak är som namnet skärmtak sätter du skutdörrar har du ett uterum = Bygglov
 
Redigerat:
Tack för svaret.

Men vad är det som rent byggnadsmässigt gör skärmtaket till ett bygglovspliktigt uterum.

Om jag har glaspartier på två sidor som jag kan häkta ur vid inspektion och en stängd sida med fasta fönster och sista sidan byggt mot huskroppen, är de ok?

Mvh
Bambi
 
Om du läser artikeln som jag länkade till finner du svar :S:

"Bygglov krävs för att med dörrar eller glaspartier åstadkomma en tät klimatskärm mellan uteplatsen och omgivningen så att uteplatsen övergår till att bli ett tillbyggt rum (uterum). (Jfr prop. 2006/07:122 s. 50.)"



"Skyddad uteplats
Bygglov krävs inte för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter."


"Skärmtak
Bygglov krävs inte för att anordna skärmtak över en skyddad uteplats (enligt ovan)"
 
Redigerat:
Tack Chrille,

Nu är det glasklart ;)

Mvh
Bambi
 
Hej igen Chrille!

Nu har jag varit och gått en långrunda och sett massor av utbyggnader i ett småhusområde, lika stora stugor/hus 50kvm där väldigt många har gjort "skärmtak". De flesta har en fast sida förutom förbindelsen med huset och sen två väggar med skjutparti, enligt ditt inlägg så är detta inget godkänt skärmtak?

Om jag däremot har skjutparti även på den tredje väggen, alla sidor/väggar förutom den sidan som sitter på huset, som jag kan plocka bort vid en ev. kontroll/inspektion, är det ok?

Mvh
Bambi
 
Du får göra ett tak, men du får inte glasa in det enligt reglerna.

"Bygglov krävs för att med dörrar eller glaspartier åstadkomma en tät klimatskärm mellan uteplatsen och omgivningen så att uteplatsen övergår till att bli ett tillbyggt rum (uterum). (Jfr prop. 2006/07:122 s. 50.)"

Det är ju heller inget som säger att det inte är sökt och beviljat bygglov för det du såg på promenaden.

Du har 2 alt.
  • Strunta i regler och glasa in.
  • Sök bygglov och betala 3-3500:- (gissar jag på att det kostar grundat på priser här i kommunen(
 
Redigerat:
Svarar som föregående och skulle du åka på kontroll så tror jag inte att de är så dumma att de inte fattar varför du har glidskenor i tak och golv/mark.

Måla inte fan på väggen! Som jag sagt innan, prata med din kommun. Av egna erfarenheter kan de vara riktigt nyttigt att prata med. Då de kan komma med bra idéer och t.o.m kryphål.d^_^b
 
Hej igen,

Problemet är att jag inte kan söka bygglov då max byggyta är utnyttjad, så det är ett lagligt skärmtak som gäller. Men jag ska höra mig för med kommunen så får vi se vad de säger :)

Tack för svaren.
Mvh
Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.