Hej alla!

Det har blivit dags att putsa om huset som vi köpte för ca 2 år sen, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga... Jag behöver lite hjälp med tips och råd helt enkelt!

Huset är putsat med KC bruk som är stänkt på så att det blivit en grov, skrovlig yta på de flesta ställen. Jag har testat att försöka återskapa samma struktur men lyckas inte! Jag provade med kompressor och "tratt", provade att stänka med murslever, men icke... Det närmaste jag kom var när jag stänkte på med murarpenseln, men det tog ganska lång tid och lyckades vid 10:e försöket per kvadratdecimeter...

Putsen är ganska ok på 75% av huset, men på södra gaveln är det riktigt illa. På ena långsidan verkar det som att det tidigare varit nån form av utbyggnad för där är vissa partier "slätputsade" istället för stänkta. Så just nu så ser det inget vidare ut!

Jag ser det som att jag har två (eller 3) sätt att lösa problemen på...

# Alt 1 - Knacka ner kring skador och försöka återskapa den skrovliga strukturen så gott jag kan. Dessutom knacka ner de slätputsade partierna och göra det skrovligt där. Fördelen med detta är att det kommer att gå åt mindre bruk och att det nog kommer att gå lite snabbare. Nackdelen är att jag inte vet om jag kommer att lyckas att få till en godtagbar struktur...

# Alt 2 - Knacka ner skador och dessutom riva/slipa bort all struktur på hela huset. Sen lägga på ett nytt "ytskikt" över hela huset där jag själv kan bestämma strukturen, troligtvis genom att forma den med en målarpensel typ. Fördelen blir att det blir samma struktur på hela huset och det kommer att kännas bättre att det inte är "ihoplappat" utan komplett gjort. Nackdelen är att det blir lite dyrare för det går åt mer material och att det blir mer jobb!

# Alt 3 - Knacka ner till teglet och sen gå på alternativ 2. Men det känns onödigt eftersom att den underliggande putsen är ok på 75% av huset...

Min tanke är att jag gör jobbet med Weber Putsbruk C Serpo 135. Tänker jag rätt där? Fasaden ska senare målas oavsett vilken metod jag väljer!

Har ni några tankar och idéer?

Tack på förhand!
 
Ingen som har några tankar?
 
Jag vill gärna också ha tips då vi står inför samma situation.
 
finns det ingen möjlighet att spruta på putsen?
 
Lägg upp en bild så man ser strukturen så blir det lättare att komma med råd.
 
Utan att sett någon bild skulle gissa att putsen är sprutad på och riven med spikbräda innan den brunnit.
 
Hej!

I mitt fall så har det blivit så att jag kör på alternativ 2, d.v.s. att knacka ner skador och riva bort strukturen över hela huset för att sen lägga på nytt puts. Anledningen till detta är att jag skickade ett prov till Finja som tittade på vad det var för bruk som tidigare använts och det visade sig att jag måste använda mig av hydrauliskt kalkbruk när jag putsar om. Dessutom så påpekade de att den gamla färgen var en plastfärg så de rekommenderade starkt att jag tog bort all färg. Och för att få bort färgen så måste jag ju knacka ner allt!

Jag har påbörjat arbetet och det är inte så påfrestande som jag trodde. Jag tror att det beror på att det är just ett mjukt kalkbruk som sitter där idag. Jag kan skrapa bort det yttersta lagret med en spackelspade (och lite våld) och ytan som jag får fram där under är lite hårdare, och dessutom så blir den ju ganska jämn att lägga på ett nytt ytskikt på sen. Min tanke är att jag sen lägger på ca 5 mm av Finjas "Hydrauliskt Kalkbruk Fin" och skapar en struktur med kalkkvasten.

Jag bifogar en bild på fasaden som den ser ut idag!

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som att vi har likartad puts. :)

En nyfiken fråga: vet du varför du fick rekommendation att putsa med hydrauliskt kalkbruk? Med tanke på att den puts du skrapar av är mjuk så låter det mera som att ett luftkalkbruk skulle passa. Framför allt så får ju ytputsen inte vara hårdare än underlaget.

Efter att noga ha begrundat Målarkalks sortiment och även pratad med deras kundtjänst har jag för egen del kommit fram till att mitt hus ska lagas med ett luftkalkbruk på fasaden och ett hydrauliskt på sockeln. Luftkalkbruket är lite mjukare och kan därmed ta upp rörelser bättre.

Ur användarperspektiv är det trevligare att jobba med luftkalkbruket än det hydrauliska eftersom det härdar långsamt. Man har alltså riktigt med tid att pröva sig fram, skrapa loss och göra om tills man är nöjd. Torkar det i spannen rör man bara i lite mera vatten. Det hydrauliska putsen beter sig mera som kc-puts vad gäller härdning. Härdar det i spannen är det förstört.

Vad gäller att få till knottrorna så tror jag att jag har lyckats ganska bra för en amatör (har ingen bild just nu). Blandade putsen väldigt löst (lös koblaja ungefär) och smackade på med med full kraft. Använde mursleven och stod kanske 2 meter därifrån. Mycket studsade av, men det var bara att skrapa upp från plasten och ner i hinken igen. Duger som lagning, men jag vet inte om jag skulle våga göra en hel vägg. Är hur som helst betydligt mera likt originalet än putser som sprutats på och där knottrorna består av sand eller stenkross.

Synd att ersätta spritputsen med en kvastad puts, tycker jag! Men jag har full förståelse för om du drar dig för att göra en helt ny spritputs. Det är ju inte helt enkelt.... Inte bara knottrorna är svåra, utan man ska dessutom få till släta inramningar kring fönstrena.....

Lycka till! :)
 
Redigerat:
Hej!

Nej, jag vet inte varför de gav mig tipset om hydrauliskt kalkbruk... Ska fråga faktiskt! Vet du om det skiljer i pris och att de kan ha varit så fula att de rekommenderade det som de tjänar mest på?

Jag ska prova att ställa mig en bit bort och kasta på bruket, den metoden har jag inte provat! Fönstren tänkte jag givetvis täcka över och dessutom så ska jag även putsa slätt kring dem, precis som du skriver! Men det släta där tänkte jag putsa först och sen ge mig på strukturen... Eller tänker jag fel där tror du?
 
Kanske läge för att fråga efter in second opinion hos något annat företag?

Jag önskar att jag visste hur det ska göras på riktigt! När jag gjorde mina reparationer kastade jag på all puts och slätade sedan till det där det skulle vara slätt. Men kanske är det bättre att göra det släta först. Om du kastar på spritputsen när det släta har torkat kan du ju alltid skrapa bort spillet där..... Kanske om du googlar att du kan hitta en arbetsbeskrivning?

Kan tillägga att jag stod nog inte så långt som 2 meter ifrån, snarare 1-1,5 meter. Man får pröva sig fram både vad gäller avstånd, konsistens och "den rätta knycken". Jag använde en puts med mellangrov sand (0-2 mm), bara för att kunna använda samma säck både till att fylla lagningarna på djupet och göra ytfinishen. Idealet hade varit att ha olika putser, en med grövre sand för att laga de djupa hålen och en finputs för ytfinishen. Vet ej hur det funkar att göra stänkputsen med riktigt fin puts, men det borde funka för knottrorna görs inte av sanden utan av stänket. Det torde vara lättare att få de släta ytorna fina.
 
Redigerat:
Hej!

Tack för dina synpunkter och att du delar med dig av hur du gjort!

Jag hade en murare som är bekant till en bekant på besök i helgen, och nu är jag ännu mer förvirrad... *suck* Han tittade och kände på bruket och sa att jag absolut inte skulle använda kalkbruk utan hålla mig till C-bruk både för utstockning på vissa ställen och dessutom för det sista ytskiktet! Han är dessutom erkänt duktig som murare av vad jag förstår och jag har sett en del restaureringar han gjort på gamla fastigheter och det är riktigt snyggt!

När det gäller de släta partierna kring fönstren så ska jag ju dessutom ha en "utbyggnad" kring fönstren som sticker ut ca 10 mm. Muraren ansåg att det bästa och lättaste var att jag först slammade väggen och sen byggde upp "utbyggnaden" med de släta partierna. Därefter skulle jag lägga på ytskiktet på de stora partierna och skapa strukturen!

Han sa också att denna typen av spritputs var kastad på med "fart och våld" och att man sen samlar upp det överblivna på en presenning på marken, precis som du gjort! Jag vet dock inte om det är så jag kommer att göra, vi får se när jag står där! ;)
 
Javisst blir man förvirrad av alla olika besked!

Frågade du muraren om varför C-bruk var bättre än kalkbruk? Själv brukar jag mig låta övertygas endast om argumentet verkar rimligt i förhållande till materialens funktion. Professionella murare är oftast inkörda på cementhaltiga putser eftersom kalkbruket kräver längre torktider och mera eftervattning, saker som spelar mindre roll för "gör-det-självaren".

Nu kan det ju vara så att ett hårt hydrauliskt kalkbruk är hårdare än ett svagt kc bruk, och att kc-bruket funkar väl så bra på ditt hus. Eftersom du tar bort all befintligt puts så kanske det inte spelar så stor roll vilket du väljer..... Men om du har allra minsta problem med fukt i väggarna, eller poröst underlag, så skulle i alla fall jag välja ett luftkalkbruk.

Själv blev jag kalkputstaliban av två anledningar:
1) Det har blivit sprickor mellan kc lagningar och den ursprungliga putsen. Ändå gjordes dessa lagningar av en erkänt duktig murare som har restaurerat många hus. Vi hade t.o.m. en diskussion innan han gjorde jobbet där jag förespråkade kalkputs men det blev som han ville. Att bättringslaga en kalkputs med cementhaltig puts blir inte bra.

2) Jag vill fortsätta måla huset med äkta målarkalk, och den fäster inte så bra på kc-lagningarna.

Har du någon idé om hur du vill måla ditt hus? Om det putsas med cementhaltig puts så är det kc-färg (hydraulit) eller silikat som gäller. Bra att vara medveten om när du väljer puts!
 
Hej!

Sorry att jag inte svarat tidigare, men mitt jobb inkräktar på min fritid...! :)

Egentligen fick jag inget svar från muraren på varför jag just skulle ha ett C-bruk! Men Finja uttryckte det ju som att "du bör använda ett kalbruk för renovering", men de sa inget om vilket bruk som satt på väggen... Jag skulle tro att muraren konstaterade att det var ett C-bruk på väggen och att jag därför skulle använda ett C-bruk för renoveringen! Även om kalkbruk skulle fungera... Men teoretiskt så skulle ju kalkbruk fungera på nästa vilken vägg som helst, så jag tror att jag genomskådat Finjas svar...

Däremot så har jag en annan bekant som driver byggfirma (ej murare) och han sa att om jag skule använda kalkbruk så skulle det i alla fall inte vara Finjas. Enligt honom så har de haft problem med kvaliteten, vilket lett till en massa microsprickor på en massa hus? Fast det där vet jag egentligen inte om det är fakta, eller rykte!

Jag har i alla fall skrapat ner att spritputs på ena sidan av huset, och den gamla utstockningsputsen sitter kvar. Vissa ställen där det var bom har jag knackat ner totalt, in till teglet. Min tanke nu är att jag kör på med C-bruk och först gör utstockning på de ställen där det behövs, samt bygger upp nya "geschimser" runt fönstren i C-bruk. Sen lägger jag på ett nytt lager med C-bruk tunnputs över hela väggen och skapar strukturen.

Dock så har jag insett att jag är en tidsoptimist, så troligen så blir detta gjort på halva huset i år, och så får det stå omålat under vintern. Nästa år tar jag resten av huset och på hösten där så målar jag hela huset med silikatfärg.

Så ser mina planer ut, och snälla gör mig inte mer förvirrad nu... ;) Såvida ni inte ser att det jag tänker göra är rent förkastligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.