Hej.
Håller precis på att få solceller monterade och har under monteringens gång börjat fundera på systemets prestanda och utformning pga av lite olika ändringar som blivit möjliga.
Årlig förbrukning ca 12800kw (innan denna vinter där vi sänkt vår förbrukning med ca 30% av förklarliga skäl)
Två tak i samma syd/öst men med olika takvinklar där det stora är på 30-35 grader med 16*535 w paneler och ett på 20-22 grader med 14*405w paneler

Har några olika scenarion...från början var systemet tänk att vara på 12.8kw och en 10kw VR hybrid.16 ah säkring.(ingen tanke idag att köra batterier)men vore kanske trevligt att ha möjligheten i framtiden?

Har möjlighet komplettera och få 14.2kw och en 12kw VR (ej hybrid) istället och bör väl isåfall säkra upp till 20 ah för att dra nytta av den kraftigare VR...(.typ 1000 extra i abonnemang per år....)

Eller köra 14.2 och ställa ner 12 kW VR till ca 11kw för att 16 ah säkring ska hålla...

Tror ju att köra 14.2 och 10kw VR gör att den kommer bottna ganska ofta (eller ?)

Tips ideer erfarenheter om detta??

Mvh R
 
Ska ni lägga större anläggning än vad som står angivet i föranmälan/IM så krävs det en ny föranmälan/IM vilket ibland kan ta tid hos de större nätägarna. Bara som en tanke så din installation inte riskerar att fördröjas.

12kw växelriktare matar oftast ut mer än 16A/11.8kw på AC sidan, så går du upp i större anläggning så kan det vara motiverat. Att gå upp i storlek på anläggning och senare ha dit någon elektriker som säkrar upp från 16A till 20A och då dessutom en elektriker som kan ta bort effektbegränsningen är kostar ju en slant och gäller hitta någon som kan inställningarna på din växelriktare(om din installatör inte finns kvar på marknaden)

Jag var i likvärdigt scenario som dig och har valt att säkra upp från 16A till 20A, kostar ca 1400kr inkl. moms/år. Min installatör gör uppsäkringen "kostnadsfritt".
 
M mortimer skrev:
Ska ni lägga större anläggning än vad som står angivet i föranmälan/IM så krävs det en ny föranmälan/IM vilket ibland kan ta tid hos de större nätägarna. Bara som en tanke så din installation inte riskerar att fördröjas.

12kw växelriktare matar oftast ut mer än 16A/11.8kw på AC sidan, så går du upp i större anläggning så kan det vara motiverat. Att gå upp i storlek på anläggning och senare ha dit någon elektriker som säkrar upp från 16A till 20A och då dessutom en elektriker som kan ta bort effektbegränsningen är kostar ju en slant och gäller hitta någon som kan inställningarna på din växelriktare(om din installatör inte finns kvar på marknaden)

Jag var i likvärdigt scenario som dig och har valt att säkra upp från 16A till 20A, kostar ca 1400kr inkl. moms/år. Min installatör gör uppsäkringen "kostnadsfritt".
Tack för input,lutar åt att säkra upp men kan ju bli så att man kommer att producera mer än vad man gör av med och det kanske inte är optimalt?,vad mer är negativt än att 60 öringen försvinner om man producerar mer än den egna årsförbrukningen...? nån som har koll ?
 
T T7 skrev:
Tack för input,lutar åt att säkra upp men kan ju bli så att man kommer att producera mer än vad man gör av med och det kanske inte är optimalt?,vad mer är negativt än att 60 öringen försvinner om man producerar mer än den egna årsförbrukningen...? nån som har koll ?
Vänd på det istället, vad är positivt med att producera mer än man förbrukar.
Jag har själv beställt en anläggning som ska producera 14.000kwh. Kunde lagt något mer men detta var en lagom avvägning.
Idag förbrukar vi ca 9000kwh
Panelerna degraderas över tiden och tappar effekt.
Vi har tagit höjd för kommande elbilsköp om något år.
Vi värmer vårt hus till viss del med ved och allteftersom jag och frugan blir äldre så kommer vi i mindre grad orka elda och då kommer det gå mer luftvärmepump och kanske t.om lite direktverkande el.
Oftast återbetalar sig en större anläggning fortare än en mindre.
Du kanske också ska köpa elbil om något år, eller lägga ner en pool i trädgården där vattnet behöver värmas. Eller har du barn som blir äldre och ska stå längre tid i duschen efter alla träningar så mer varmvatten går åt.
Du kanske säljer huset och nästa köpare har två elbilar de behöver ladda samtidigt.
Under en avskrivningsperiod på ca 10 år så hinner det säkert hända en hel del i ditt liv...

Så lägg lagom mycket är mitt generella råd.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vänd på det istället, vad är positivt med att producera mer än man förbrukar.
Jag har själv beställt en anläggning som ska producera 14.000kwh. Kunde lagt något mer men detta var en lagom avvägning.
Idag förbrukar vi ca 9000kwh
Panelerna degraderas över tiden och tappar effekt.
Vi har tagit höjd för kommande elbilsköp om något år.
Vi värmer vårt hus till viss del med ved och allteftersom jag och frugan blir äldre så kommer vi i mindre grad orka elda och då kommer det gå mer luftvärmepump och kanske t.om lite direktverkande el.
Oftast återbetalar sig en större anläggning fortare än en mindre.
Du kanske också ska köpa elbil om något år, eller lägga ner en pool i trädgården där vattnet behöver värmas. Eller har du barn som blir äldre och ska stå längre tid i duschen efter alla träningar så mer varmvatten går åt.
Du kanske säljer huset och nästa köpare har två elbilar de behöver ladda samtidigt.
Under en avskrivningsperiod på ca 10 år så hinner det säkert hända en hel del i ditt liv...

Så lägg lagom mycket är mitt generella råd.
Ja så är ju också ett intressant sätt att se det på , kör jordvärme här hemma och kompletterar med en braskamin (denna vinter ganska hårt) , det plus kortare duschtider för familjen har gjort att elförbrukningen krypit ner ganska mycket.... men kommande vintrar är förhoppningsvis snällare mot plånboken när det gäller el.....och förbrukningen kommer då troligtvis stiga till mer mot normala nivåer !

Sen får vi helt enkelt se vad framtiden gör med vår elförbrukning ,men tror inte vi kommer öka speciellt mycket mer än normala 12-13000kw/år , är väl om det dyker upp nån elbil i framtiden men är inte ekonomiskt försvarbart för en gammal bilmekaniker för närvarande....

Kommer med största sannolikhet satsa på 12kw VR ihop med uppgradering till 20ah huvudsäkring som bör göra att 14.2kw solpaneler kan generera +12000 kw solel.....
Tack för svar
Mvh R
 
Paneler med 14.2kW inte i perfekt söderriktning så som TS beskriver kanske ger 0.6(?) ggr märkeffekt pga vinkeln i höjd och sidled = 8.5kW. Fördelat på alla tre faser blir det 2.85kW per fas och I=P/U = 2.85/380V = 7.5A per fas vilket är avsevärt mindre än 16A, borde vara lugnt eller? (funderar på en anläggning själv och har resonerat så iaf, eller är det något jag missar?)
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Paneler med 14.2kW inte i perfekt söderriktning så som TS beskriver kanske ger 0.6(?) ggr märkeffekt pga vinkeln i höjd och sidled = 8.5kW. Fördelat på alla tre faser blir det 2.85kW per fas och I=P/U = 2.85/380V = 7.5A per fas vilket är avsevärt mindre än 16A, borde vara lugnt eller? (funderar på en anläggning själv och har resonerat så iaf, eller är det något jag missar?)
Är ju långt ifrån alla hus som står i perfekt söderläge och som har optimal takvinkel så svårt att säga vad olika lika stora system rent allmänt kommer att ge...men tror man tappar ca 10-20 % på SV/SÖ riktning..
Men du kanske har rätt? får helt enkelt se ....
Rätt mycket intressant finns tex att läsa på denna sida https://hemsol.se/solceller/lutning-vaderstreck/
 
  • Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Det är inte så förbaskat svårt att lägga upp anläggningen i Solaredge Designer som är kostnadsfritt. Förutsätter dock att man har databladet för solpaneler.
Jag la upp min beställda anläggning i både SE Designer och SMA's Sunny Design, skiljde på 0,1MWh och stämde bra med offert.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Det är inte så förbaskat svårt att lägga upp anläggningen i Solaredge Designer som är kostnadsfritt. Förutsätter dock att man har databladet för solpaneler.
Jag la upp min beställda anläggning i både SE Designer och SMA's Sunny Design, skiljde på 0,1MWh och stämde bra med offert.
Intressant ska kika, behöver man registrera ett konto för att få tillgång till programmet?
Mvh
 
T T7 skrev:
Intressant ska kika, behöver man registrera ett konto för att få tillgång till programmet?
Mvh
Japp, men det är kostnadsfritt.
Sök på Google så får du upp länken där
 
M mortimer skrev:
Japp, men det är kostnadsfritt.
Sök på Google så får du upp länken där
Kollade lite snabbt och har inte helt klart för mig hur man kan(?) registrera ett konto som privat person utan att ha nån firma/momsregistreringsnummer etc...??
Kanske jag som är korkad bara....?
 
T T7 skrev:
Kollade lite snabbt och har inte helt klart för mig hur man kan(?) registrera ett konto som privat person utan att ha nån firma/momsregistreringsnummer etc...??
Kanske jag som är korkad bara....?
Jag hade inget problem och jag har inget företag öht utan reg. mig som installatör (går ju välja självinstallatör i drop-down listen)

https://designer.solaredge.com
 
Redigerat:
M mortimer skrev:
Jag hade inget problem och jag har inget företag öht utan reg. mig som installatör (går ju välja självinstallatör i drop-down listen)

[länk]
Självinstallatör gjorde att man slapp momsnr och då funkade det Tackar
 
T T7 skrev:
Rätt mycket intressant finns tex att läsa på denna sida [länk]
Bra sida där med många variabler. Sitter o grunnar på mindre hus på en tomt, med paneler, men undrar just vad grannar i ett villakvarter tycker om att man lägger huset diagonalt jämfört med alla övriga hus...
 
S StyvBoard skrev:
Bra sida där med många variabler. Sitter o grunnar på mindre hus på en tomt, med paneler, men undrar just vad grannar i ett villakvarter tycker om att man lägger huset diagonalt jämfört med alla övriga hus...
Vända på huset ?
 
  • Wow
StyvBoard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.