Hallå

Mitt borrmaskinsstativ föll i bitar efter att ha plågats medelst borrning i plåt varför jag är på jakt efter en ersättare. Jag har extremt dåligt med utrymme varför jag på sin höjd kan få plats med de mindre varianterna av pelarborrar. Först tänkte köpa ett Wolfcraft-stativ. Noterade dock att det kostar kring tusenlappen och började kika runt efter alternativ.

Dels finns ju den små bänkpelarborrana från Jula m.m för ca 800 kronor.

Jag kikade även på detta borrmaskinsstativ från Wabeco : http://www.fine-tools.com/bohrstaender.html ca 800 inklusive frakt. Den ser åtminstone stabil ut på bild :)

Till mina frågor:
Är det någon som prövat Wabeco-stativet?

Hur står sig de billiga pelarborrmaskinerna mot ett bra borrmaskinsstativ avseende exakthet i styrningen m.m?

Jag borrar i princip bara i trä och har en bra borrmaskin för ändamålet. Att stativet eller pelarborren inte är jättebra till metallborrning kan jag leva med. Jag har varken råd eller plats för något större och kraftigare.

mvh

Jacob
 
Har ett liknande liggande om ifall jag behöver ta med mig den funktionen ut på jobb.
I verkstaden så har jag en gammal arboga som inte direkt är portabel *S*

Personligen så tycker jag att ett stativ och en bra borrmaskin är bättre än de billigare små pelarborrarna.

/Kent
 
Det stativet ser 200% bättre ut en en kina bänkborrmaskin.
Vi har en kina maskin från Jula på jobb och precisionen i den är sämre än att borra på fri hand. Jag tror att den kastar 1-2 mm.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jo den är säkert bra men TS skriver ju att budgeten är typ en tredjedel av vad Boschen kostar...
 
Hallå, tack för inputen.

Jag är faktiskt lite sugen på bosch-maskinen men jag har inte klämt på den. Vad jag förstått så är det ingen växellåda på den och då kan den nog bli väl svag vid låga varv, är det någon som vet? Är den utan växellåda känns det som ett dyrt borrmaskinsstativ.

Om Wabeco-stativet som i vart fall ser stabilt ut har god precision känns det som ett bra alternativ och förmodligen bättre än en billig kinamaskin. Jag har som sagt en bra borrmaskin med ok precision i chucken.

Frågan är om man skall vänta en tag och satsa på Boschen istället.

(Inget bra forum set här, sätter ofta griller i huvudet på en)
 
Jakethesnake skrev:
Jag är faktiskt lite sugen på bosch-maskinen men jag har inte klämt på den. Vad jag förstått så är det ingen växellåda på den och då kan den nog bli väl svag vid låga varv, är det någon som vet? Är den utan växellåda känns det som ett dyrt borrmaskinsstativ.
Jag har aldrig ens sett maskinen i verkligheten men på julasidan står det "Borra som proffsen, med två växlar", vilket rimligen betyder att den har en växellåda med två växlar. "Varvtal: 200-850/2000 rpm" tolkar jag som att den går upp till 850 rpm på lågväxel och upp till 2000 rpm på högväxel.

Det borde gå att googla fram en manual om du vill veta mer om maskinen.
 
Nackdelen med ett borrstativ är den begränsande borrdjupet.
I dag skulle jag borra 2 hål i en träbit som var 12 cm hög och mycket smal så det fans ingen marginal för snedborrning. Borrstativet gapade inte över drygt 25 cm (borr + trä+ skruvstycke) så det fick bli pelarborren i verkstaden.
 
Alfreo-> läste på lite och absolut, två växlar står ju klart och tydligt. Vad jag inte hittar är höjden på själva pelaren. Hittar inte infon på Boschs sida heller. Någon som kan mäta på sitt ex?

Om den inte är för hög då är ju Boschen intressant trots det högre priset.

Valter53-> Jag fattar att borrstativ inte är den ultimata lösningen men en vanlig kinabänkmaskin har inte så hög pelare heller.

Med vänlig hälsning,
Jacob
 
Jag fick en offert från Wabeco och hostade lite över fraktkostnaden på ca 500 kr. Blir några hundra billigare från Dieter Schmidt.

Var förövrigt på Bauhaus och kunde konstatera att Boschen såg stabil ut. Kinamaskinen bredvid var nästan lika stabil i spindeln. Dock kändes det som var annan kugge saknades när man sänkte spindeln....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.