Funderar på att koppla in extra beredare på öv, detta för att snabbt få fram varmvatten eftersom vp står på bv i andra ändan av huset.
Om jag kopplar på befintliga rör utan att sätta dit kranar eller ventiler, hur går varmvattnet från tanken? Kommer det att sprida sig i hela systemet? Får jag verkligen nytta av det på öv?
Om vp är avstängd, kommer nya beredarens vatten att leta sig dit?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya t-rör och flexslang med kulventil

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcker för 68 kg? Får kanske bli en konsol under...
 
Efter lite skruvande fram och tillbaka, så mycket att jag till slut tog fel på kall- och varmvatten, så är apparaten inkopplad. Det trista är dock att den läcker i anslutningarna till säkerhetsventilen. Ventilen verkar inte riktigt gjord för att möta våra R15-kopplingar, gänggången är djup packningarna verkar släppa igenom vatten. Ska göra ett försök med gängtejp, men tar gärna emot tips om vilka kopplingar som kan tänkas fungera mot den här

beredare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tätt - just nu, gängtejp och dubbla gummipackningar i säkerhetsventilen. Nä, den är nog inte gjord för våra klämmiga kopplingar. Slangkopplingen, som inte vinner något skönhetspris, verkar inte gilla sig direkt mot T-kopplingen heller. Får dra åt riktigt hårt för att få tätt. Nåväl, den värmer vattnet sakta men säkert och i morgon hoppas jag på dusch:)
 
Krilleman
Du har väl inte dragit slangarna på klämringsände?
 
krilleman_215 skrev:
Du har väl inte dragit slangarna på klämringsände?
Jo, och just då förstår jag att det var fel ��
Men jag trodde på killen i butiken...
 
Är det gör om och gör rätt som gäller? Vilka alternativ har jag? Det sitter tacksamt nog kulventiler på båda kopplingarna på beredaren, alltid nåt.
 
Är den nya beredaren parallekopplat till försörjningen från värmepump? Ovanligt om man säger.
Om du öppnar duschkranen hur vet systemet om vv ska komma från beredaren eller från den avlägsna vp? Blir det en ljummen blandning?
Vad gäller flexslangar så är det bättre att ha en 360-graders sling i dom istället för att slangen bryter ut mot sidan och tillbaka.
 
Slinga ser säkert snyggare ut men det estetiska fick stå tillbaka idag ��
Din första fråga har jag inget svar på just nu. Vp har lagt av och jag stängde av vv till öv. Så nu har jag vv i badrummen, både på öv och bv, de ligger ovanför. Kanske kan man sätta nån slags backventil på stammen upp till övre? Rörläggare på ingång till vp i morgon så det blir att ställa frågan där.
 
En lösning är att mata VVB med VV från Pumpen, och VV till badrummet kommer endast från VVB.
Backventil är ett måste iaf, så det inte kommer ut varmvatten i KV någonstans.

Det blir rätt komplext att få in ventiler så du antingen kan köra matning från VV-Pump, eller från KV :/
 
D
Jag tycker absolut du skall ändra kopplingen så att inloppet till VV-beredaren kommer från VPns VV-utlopp och sedan tar du VV från beredarens utlopp.

På det sättet får VVB varmt/ljummet vatten från VP och du sparar en del på elen i de fall VPn är igång. Dessutom slipper du de här tveksamheterna om varmvattnet verkligen kommer att komma från VVB och du slipper backventil.
 
Koppla VVB med två T stycken på inkommande VV från pumpen.
Sätt en ventil mellan T-kopplingarna, så kan du bryta VV-Pump, eller släppa fram den, beroende på driftförhållande.

Det låter som en vettig lösning.
 
Bra förslag, röris säger samma "koppla i serie". Nu vet jag hur :)
Han hade också en packning som lämpade sig för flexslang till klämrörskoppling. Det här kommer att bli hur bra som helst, och WAF går i taket :)
 
men om du kopplar dom i serie så skickar du ut varmvatten från beredaren på bottenplan i rören som sen får kallna... slösar du inte på energi då? Jag hade nog lagt den på kallvattnet.. men är ju inte rörmokare... kanske tur det ;-)
 
leby skrev:
men om du kopplar dom i serie så skickar du ut varmvatten från beredaren på bottenplan i rören som sen får kallna... slösar du inte på energi då? Jag hade nog lagt den på kallvattnet.. men är ju inte rörmokare... kanske tur det ;-)
Nu är värmepumpen igång igen, ett styrkort utbytt, men jag har fortfarande inte kopplat vvb på övervåningen i serie. Det är alltså inkommande kallvatten som värms och sedan pytsas till dusch/handfat på övervåning. Nästa utlopp är badrummet under, även här märker man att vv kommer snabbt (beredaren håller 75 grader max, jämfört med vp som håller 48 grader). Jag tror inte risken är så stor att vv går mycket längre och blir nedkylt.

Det uppskattas så mycket av resten av familjen, och av mig, att vv kommer direkt :)
Låt det kosta några kronor extra, man blir bekvämare och bekvämare ju äldre man blir :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.