Tjena!

Ska hjälpa till att isolera ett stuggolv. Stugan är uppvärmd året runt. Bjälklaget som ligger nu är 170mm bjälkar som ligger c/c 1200mm. På det ligger sedan Spontat 25mm trägolv. Stugan står på en torpagrund.

Nu ska det isoleras i golvet och jag hade tänkt att göra på följande vis. Riva upp alla brädorna först. Sedan fixar jag till eventuell röta och lägger i 170mm plank/reglar mellan dom befintliga bjälkarna. Då får jag c/c 600mm i bjälklaget. Sedan hade jag tänkt att spika på läkt på nederkant av reglarna och lägga asfaboard mellan reglarna, för att sedan lägga ner isoleringen ovanpå asfaboarden. Sedan på med golvspånskivor, och efter det lägga in klickgolv.

Dock hade det varit en besiktningsman i stugan som har kollat över den. Han sade att man ska isolera golvet skulle fästa plast på undersidan av reglarna i bjälklaget för att förhindra att det ska ruttna. Han sade även att man inte skulle använda asfaboardsskivor i golvet pga av att dom drar åt sig fukt. Detta blev jag väldigt fundersam till. Det ska inte vara någon golvvärme i golvet heller.

Vad tycker ni jag ska göra? Är detta ett bra sätt? Hur är det med plasten, behövs den? Eller gör det det bara värre?
 
A
Vräk i kutterspån. Plasten kan du stoppa i soptunnan.
 
Ja, jag var oxå väldigt funderam till det där med plast. Kutterspån, vad är det? Och hur ska jag isolera med det? På samma sätt som med vanlig isolering?
 
A
Kutterspån - hyvelspån - grymt stora sågspån.
Luftigt material. Luft isolerar.
 
A
Kutterspån använde vi som isolering innan vi uppfann glasull.
 
A
Kutterspån andas. Suger åt sig överflödig fukt å ventilerar bort när vädret är torrt.
Det gör ej glasull, så därför tvingas vi numer bo i en plastsäck...
 
Jaha, då är jag med! Aah, fast vi bor ju en väldigt varm plastsäck ;) Men hur mycket kostar spån jämfört med glasull och hur mycket bättre isolerar det?
 
A
Bra fråga. K-värde visste jag då, ej nu.
Prismedveten har jag aldrig varit...
 
Varning för asfaboard. Vår hade "mikrobakteriellt angrepp", troligen på grund av fukt. Vi la istället oljebehandlad masonit, och det verkar fungera bättre...

En varning bara.
 
Okej Tack för det! Bjälkarna som har legat där sedan 40 talet är ju inte fuktskadade så jag tror inte det är någon direkt fukt i grunden? Så asfaboarden borde väl klara sig utan problem där? Eller kan man tänka så?
 
A
Dum gjorde som dum sa.
Kåk, 40-tal. Visst, den kan ha varit helt oisolerad. Möjligt, men var den det?
Föga troligt, fylld med glasull? Knappeliga.... Asfaboard visste dom inte ens vad det var...
 
A
Men visst, länka gärna resultaten hit så vi kan dra nytta av Er lärdom...
 
Japp, jag ska nog köra med stenull pga av att det finns på den bygghandeln vi har tänkt handla på. Ska se till att ta bilder under byggets gång så kan ni få se hur det ser ut!
 
JAg har hört att mössen inte gillar stenull, så om du använder det materialet (och om det jag hört stämmer) så slipper du minskad isolerverkan när mössen har byggt gångar i hela golvet!
 
Okej! Låter bra! det är mycket möjligt att dom inte gillar det ^^ Det märker vi efter X antal år dock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.