Hej alla!

Vi har grejat lite i köket hem(lackerat om luckor och målat om köksstomme).
Vi trodde först vi skulle nöja oss där men valt att även byta vitvaror, bänkskiva, ho och blandare.Vi ska gå från fristående kyl och frys till inbyggda. Ja man förlorar en hel del volym men vi tycker det blir väldigt snyggt.
Uppenbarligen(hade ingen aning) så behöver den inbyggda frysen och kylen sitta i en stomme. Vi har begärt in en offert för platsbyggd del där den fristående kylen och frysen nu sitter. Kyl och frys är nu 186 cm höga. från golv till överkant köksluckor ovanför kyl/frys är det 238 cm. Enligt byggaren blir det samma pris om han platsbygger en hela vägen upp(då ryker våra redan omlackade luckor ovanför kyl/frys,alternativt om de kapas/användas på något vis) eller om han bara bygger en stomme som går upp till där befintlig frys/kyl slutar eftersom de inbyggda är kortare, de är 177,5 cm.Frågan är dock hur mycket totalt utrymme kyl/frys kräver i höjdled inklusive stomme/ventilation osv. Hur tolkar ni bilden? klarar man få in allt utan att behöva riva befintliga skåp ovanför kyl/frys.
Alternativ till ovan som vi funderat på är själva ta bort det som behövs för att smälla in ett metod skåp mellan befintlig stomme där befintlig kyl och frys är idag? funkar det ens? kan det bli bra? potentiella problem?

Det är Siemens vi tittat mest på när det gäller inbyggd kyl och frys.

Vi funderar(i princip bestämt) att byta ut den gamla laminatskivan mot en i kvartskomposit från Silestone alternativt varianten från Ikea där byggaren gör allt jobb. Dvs ta ner befintlig, ta mått, skära ut för ny ho/blandare och installation. Det rör sig om 3670 mm x 1200 mm x 600 mm.

Några tankar/input ? Om byggare gör allt, vad tror ni rimlig tidsåtgång / totalkostnad ramlar på?
Jag tänker att jag även återkommer i tråden när jag fått offert för input.

Tackar på förhand !
 
  • Kök med fristående kyl och frys, ovanliggande skåp, och inbyggd ugn och mikrovågsugn, samt barnstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med öppna skåp och diskho, använda köksartiklar på arbetsbänk och en basilikaplanta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av kök med vitvaror och skåp öppna, visar inredning och förvaringsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av inbyggd kyl/frys-stomme med måttangivelser och ventilationsutrymmen i svartvitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett högskåp som kan rymma inbyggnadsskåp behöver bli ungefär 181cm högt plus sockel (för att linjera med övriga luckor) utan att veta så tror jag du har 150mm sockel och tror inte det finns ett utrymme på 196 under skåpen.
 
  • Gilla
Igor27
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Ett högskåp som kan rymma inbyggnadsskåp behöver bli ungefär 181cm högt plus sockel (för att linjera med övriga luckor) utan att veta så tror jag du har 150mm sockel och tror inte det finns ett utrymme på 196 under skåpen.
Hej! Tack! Men måste sockeln finnas där? Kan man inte ha ventilationen där istället om plattan i stommen som skåpen ska stå på inte behöver gå hela vägen bak så det finns utrymme för luft att cirkulera bakom skåpet och ut under? Eller tänker jag helt fel?
 
I Igor27 skrev:
Hej! Tack! Men måste sockeln finnas där? Kan man inte ha ventilationen där istället om plattan i stommen som skåpen ska stå på inte behöver gå hela vägen bak så det finns utrymme för luft att cirkulera bakom skåpet och ut under? Eller tänker jag helt fel?
Nej du kan ”sänka” sockeln där om du önskar så länge det finns utrymme för ventilation med 200cm2. Men det kommer ju inte linjera med övriga luckor nedtill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.