Ska byta ut ett förfallet staket och bygga ny grind och vill bolla lite funderingar. Tanken är att det ska göras i stående 45x45 som snedkapas något i ovankant.

Fundering 1) Är egentligen ute efter järnvitrolbehandlat utseende och funderar på att bygga i obehandlat virke och behandla med järnvitrol. Är det en dum idé? Tycker det ofta känns enklare att få rakt virke från den obehandlade än tryckta men det kanske är en inbillning? Staketstolpana ska bli i 70x70, de kanske man ändå ska ha i tryckt?

Fundering 2) Grinden. Blir 120 cm bred. Är 45x45 för klent att bygga ramen i. snedsträvan tänker jag att jag kan ta 45x70

Fundering 3) Det finns önskemål om "ganska så litet" mellanrum. Kanske bara 15-20mm. Har svårt att hitta bilder för att få ett grepp om det. Tycker själv det blir "fult" med för glest. Ska ändå vara lite insynsskydd.

Det är en diagonal på ca 4 m inkl grinden och en bit in på tomten så jag behöver inte bry mig om ev regler för staket så slipper ni fråga på det :)
 
1) Obehandlad med järnvitriol kommer funka fint. Glöm inte att doppa ändarna i olja.

Skulle nog köra 90x90 som grindstolpar och staketstolpar. Obehandlad även här.

2) 45x45 funkar fint men har du ändå 2tum4 hemma så varför inte bygga ramen i det? I alla fall över och underliggare. Då kan du spika två spik i varje bräda uppe och nere.

3) 20mm är helt okej. Det är skönt att kunna komma in ordentligt med högtrycken efter några år. Ett förslag är annars att använda en brädas tjocklek. Enkelt att använda som mall.

Ytterligare tips, se till att ha tillräckligt med luft under nedersta regeln så att du enkelt får in trimmerhuvudet/skurborste om du bygger mot trall eller stenplattor.
 
Redigerat:
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
1) Obehandlad med järnvitriol kommer funka fint. Glöm inte att doppa ändarna i olja.

Skulle nog köra 90x90 som grindstolpar och staketstolpar. Obehandlad även här.

2) 45x45 funkar fint men har du ändå 2tum4 hemma så varför inte bygga ramen i det? I alla fall över och underliggare. Då kan du spika två spik i varje bräda uppe och nere.

3) 20mm är helt okej. Det är skönt att kunna komma in ordentligt med högtrycken efter några år. Ett förslag är annars att använda en brädas tjocklek. Enkelt att använda som mall.

Ytterligare tips, se till att ha tillräckligt med luft under nedersta regeln så att du enkelt får in trimmerhuvudet/skurborste om du bygger mot trall eller stenplattor.
Tack, bra tips. Sitter redan plintar i marken för 70 stolpar o orkar inte riktigt gräva upp o byta
Tanken med 2tum4 var ifall det är större chans att grinden håller sig rak utan att bli allt för tung av egenvikt
 
Kör 45x45 du. Det håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.