Jag har en massa maskiner med apdåligt utsug. Å andra sidan har jag ett apdåligt spånrörsystem också så de borde iofs passa med varandra. Spånrörssystemet kommer tyvärr inte att åtgärdas ännu på ett par år, men jag hade tänkt att så smått fixa till maskinernas utsug, det är ju i vilket fall den viktigaste ellr en av de viktigaste punkterna.

Att arean av samtliga öppningar i maskinen skall matcha area på utsuget är väl en vedertagen sanning. Nu funderar jag kring vad man förlorar om man har ett större utsug än öppning?

Som exempel ger jag min bandsåg. Den är original utrustad med 110mm rör, vilket är ett skämt. Jag funderar på 160 eller 200mm rör, vilket med 25m/s lufthastighet ger ca 1800 respektive 2800m3/h. Högre är rimligtvis bättre.

Men vad händer om jag totalt bara får öppningar i maskinen motsvarande ett 160 rör? Är det då helt bortkastat med 200mm rör? Lika bra som 160 rör? Eller kanske tom sämre?
 
Du kommer att få större lufthastighet i bandsågens öppningar = bättre spånsugning.
Problemet kan vara att lufthastigheten i röret blir låg så att spånet inte följer med, men det är självreglerande, om det lägger sig spån i röret så minskar tvärsnittet och lufthastigheten ökar och spånet följer med.

Protte
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Varför sjunker lufthastigheten i röret? I mitt exempel tänkte jag (kanske felaktigt) att det är 25m/s i båda storlekarna av rör
 
Motståndet i ett rör är ju relativt både area och längd. Ett hål i en millimetertjock skiva bromsar inte på långa vägar lika mycket som ett tio meter långt rör med samma diameter. 200 mm rör är alltså bättre än 110 mm även om öppningarna i själva maskinen är små, förutsatt att du har nåt i andra änden som kan leverera tillräckligt undertryck.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Varför sjunker lufthastigheten i röret? I mitt exempel tänkte jag (kanske felaktigt) att det är 25m/s i båda storlekarna av rör
Du får tänka tvärtom. Givet statiskt undertryck får du samma volym per sekund flyttad i båda rören, men i det grövre blir det då lägre hastighet.
 
Strip skrev:
Du får tänka tvärtom. Givet statiskt undertryck får du samma volym per sekund flyttad i båda rören, men i det grövre blir det då lägre hastighet.
Men om jag från spånsugen (i början av systemet) har en viss hastighet på luften så måste det väl bli olika volym flyttad i olika tjocka rör?
 
Daniel_N skrev:
Men om jag från spånsugen (i början av systemet) har en viss hastighet på luften så måste det väl bli olika volym flyttad i olika tjocka rör?
Naäeh, om du flyttar en liter per sekund i ena änden av en kanal så flyttar du ju en liter per sekund även i andra änden av samma kanal, även om den skulle vara grövre eller klenare. Däremot blir ju hastigheten (meter per sekund exempelvis) på luften mycket högre i en klenare kanal, alternativt lägre i en grövre kanal.
 
Daniel_N skrev:
Varför sjunker lufthastigheten i röret? I mitt exempel tänkte jag (kanske felaktigt) att det är 25m/s i båda storlekarna av rör
Om du dubblar diametern så ökar tvärsnittet 4 ggr och fläkten måste suga 4 ggr så mycket luft för att få samma hastighet på luften. Eller?

Protte
 
prototypen skrev:
Om du dubblar diametern så ökar tvärsnittet 4 ggr och fläkten måste suga 4 ggr så mycket luft för att få samma hastighet på luften. Eller?

Protte
Jag är säkert ute och cyklar, fick för mig att om jag har tex 25m/s i huvudstammen så behåller jag sen 25m/s i grenarna, vilket pga deras mindre diameter ger ett lägre flöde. Men som sagt jag bara gissar hej vilt utan att fatta....
 
Daniel_N skrev:
Jag är säkert ute och cyklar, fick för mig att om jag har tex 25m/s i huvudstammen så behåller jag sen 25m/s i grenarna, vilket pga deras mindre diameter ger ett lägre flöde. Men som sagt jag bara gissar hej vilt utan att fatta....
Man kan inte tänka i lufthastighet utan utgångspunkten ska vara volymflöde, summan volymflöde är alltid konstant.
Volymflödet vid fläkten och volymflödet vid utsuget/maskinen är det samma. (med ett utsug öppet)

Beskrivs som:

Volymflöde 1 = Volymflöde 2

eller

Hastighet 1* Area 1 = Hastighet 2 * Area 2

Viket är samma som att,

(Hastighet 1 * Area 1) / Area 2 = Hastighet 2
 
DSC_0149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
larsbj skrev:
Man kan inte tänka i lufthastighet utan utgångspunkten ska vara volymflöde, summan volymflöde är alltid konstant.
Volymflödet vid fläkten och volymflödet vid utsuget/maskinen är det samma. (med ett utsug öppet)

Beskrivs som:

Volymflöde 1 = Volymflöde 2

eller

Hastighet 1* Area 1 = Hastighet 2 * Area 2

Viket är samma som att,

(Hastighet 1 * Area 1) / Area 2 = Hastighet 2
Så om jag exempelvis har ett 250mm rör ut från spånsugen och sen omedelbart stryper det till ett 100mm rör så kommer jag att förflytta lika mycket luft, fast med betydligt högre hastighet i delen som bara är 100mm? Varför använder man då så grova rör? Borde ju vara lika bra med små rör med högre hastighet på luften då? Känns som att jag inte riktigt begriper än
 
Daniel_N skrev:
Så om jag exempelvis har ett 250mm rör ut från spånsugen och sen omedelbart stryper det till ett 100mm rör så kommer jag att förflytta lika mycket luft, fast med betydligt högre hastighet i delen som bara är 100mm? Varför använder man då så grova rör? Borde ju vara lika bra med små rör med högre hastighet på luften då? Känns som att jag inte riktigt begriper än
Ja så är det, anledningen till grova rör är att tryckfallet blir lägre med ett grovt rör, alltså bättre flöde med samma fläktstorlek.
 
Jag tycker inte det låter helt rätt men kanske jag missuppfattar? Dvs. att man skulle flytta samma mängd luft oavsett diameter, bara hastigheten som varierar.

Att hastigheten är högre vet jag men också att mindre rör introducerar mera motstånd och det blir värre ju längre röret är, även böjar osv. påverkar. Jag tycker det låter helt förnuftigt att volymflödet vid fläkten och utsuget är identiska, men tycker att det totala volymflödet för systemet bestäms av fläktens styrka och rörens diameter och utformning. Fläkten skulle utföra mindre jobb, och den skulle dra mindre ström.

En identisk fläkt som hade identiskt setup men med större rör borde ju ha mkt större volymflöde. Fläkten skulle jobba hårdare i detta fall och dra mera ström. Om fläkten och rören är överdimensionerade för motorn skulle även motorn gå saktare, och sen gå varm. I sådana fall lägger man ju på en flaskhals i form av mindre rör så man inte bränner motorn.
 
Redigerat:
DennisCA skrev:
Jag tycker inte det låter helt rätt men kanske jag missuppfattar? Dvs. att man skulle flytta samma mängd luft oavsett diameter, bara hastigheten som varierar.

Att hastigheten är högre vet jag men också att mindre rör introducerar mera motstånd och det blir värre ju längre röret är, även böjar osv. påverkar. Jag tycker det låter helt förnuftigt att volymflödet vid fläkten och utsuget är identiska, men tycker att det totala volymflödet för systemet bestäms av fläktens styrka och rörens diameter och utformning. Fläkten skulle utföra mindre jobb, och den skulle dra mindre ström.

En identisk fläkt som hade identiskt setup men med större rör borde ju ha mkt större volymflöde. Fläkten skulle jobba hårdare i detta fall och dra mera ström. Om fläkten och rören är överdimensionerade för motorn skulle även motorn gå saktare, och sen gå varm. I sådana fall lägger man ju på en flaskhals i form av mindre rör så man inte bränner motorn.
Det stämmer det är exakt vad jag menar med inlägg #13
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.