Hej!

Kan jag få några spontana reaktioner på plåtarbetet som syns på bilden nedan?

Mvh Mattias

15742263705_8de17642e3_h.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det hade sett mycket snyggare ut med en sned kant som följer lutningen på taket än en "hackig" variant som dessutom inte passar på ditt tak!

Reklamera omgående, ser ut som ett lärlingsjobb som någon ej kontrollerat!

Var tog yrkesstoltheten vägen?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tack för denna reflektion!

Några tankar kring hur skorstensfotens plåt möter vinkelrännan?
 
Krilleman
Tankar på det, den passar ju inte alls.

Tankar för detta är överflödigt. Plåtarbetet på bilden är ju inte direkt kärnfysik för en plåtslagare...
 
Så här såg plåten ut innan:

15557379867_a4e087c9e1_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stor skillnad verkar vara att det nu ligger en vinge av plåt över pannorna runt om skorstenen vilket gör att plåten ser mycket klumpigare ut och inte ligger an mot vinkelrännan.
 
Krilleman
Facit på hur det ska se ut har du ju redan på "innan" bilden.

Plåtslagaren (eller vem som nu gjort plåten) kan ju inte direkt vara stolt... :thumbdown:
 
Det arbetet kan inte vara utfört av en plåtslagare, kräv ersättning och anlita en riktig plåtfirma.
 
Saken är den att firman hela tiden hävdat hur viktigt det är att plåten ligger ÖVER pannorna i stället för UNDER som innan. Har de rätt i detta eller...?
 
Ja det är ju riktigt påpekat, men ett så miserabelt arbeta dom utfört så dom borde skämmas. Dom skall göra om och gör a rätt.
 
kulle
Ser ju väldigt illa ut det där,
hur är det gjort ovanför där taket går ner mot skorsten?
 
kulle skrev:
Ser ju väldigt illa ut det där,
hur är det gjort ovanför där taket går ner mot skorsten?
Vet ej. Hann aldrig gå upp på taket och fota innan de la på pannorna där uppe.
Firmar är dock "besatt" av täthet så jag har goda skäl att tro att de inte slarvat med
den tekniska delen iallafall.
 
Den rådande meningen verkar vara att detta inte är ett väl utfört arbete, iallafall med avseende på det estetiska.

Min magkänsla säger mig att det kan bli en het diskussion med firman om detta... (de har inte varit överdrivet tillmötesgående). Förutom reklamation, vad har jag för "verktyg" till min hjälp som kund if things get ugly? Allmänna reklamationsnämnden? Annat?

Tack för all bra feedback!
 
En liten undran.

Har dom meddelat att detta jobb är färdigt ? Ser ju mer halvfärdigt ut.....

Men principen är ju att nederbeslaget skall ligga över pannorna sen att man har lagt det stegvis i fogarna är väl i princip också riktigt men det kan ju göras mer eller mindre snyggt och här får man väl säga att det är mindre snyggt utfört :(.
Anslutningen mot ränndalen ser ju hemsk ut så därför undrade jag om dom verkligen var färdiga med detta jobb.
Om man anser det färdigt så skulle inte jag villa ha så det på mitt hus...
 
Redigerat:
oceanis skrev:
En liten undran.

Har dom meddelat att detta jobb är färdigt ? Ser ju mer halvfärdigt ut.....
Alla pannorna är lagda nu, så ja de anser nog att jobbet är klart nu.

oceanis skrev:
Men principen är ju att nederbeslaget skall ligga över pannorna sen att man har lagt det stegvis i fogarna är väl i princip också riktigt men det kan ju göras mer eller mindre snyggt och här får man väl säga att det är mindre snyggt utfört :(.
Anslutningen mot ränndalen ser ju hemsk ut så därför undrade jag om dom verkligen var färdiga med detta jobb.
Om man anser det färdigt så skulle inte jag villa ha så det på mitt hus...
Ok, skönt att höra att de iallafall verkar ha koll på det tekniska....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.