Storleken på kakel/klinker är ju avgörande för vilket storlek man ska ha på tandspackeln, även hur baksidan är utformad spelar roll. Jag har också läst någonstans att på golvet ska "tänderna" vara större, exemplet var 6mm på vägg 8 mm på golv.
Är detta någon "regel" man bör följa. Jag ska tex lägga likadant klinkers på väggar och golv... 5x5cm
 
Jag skulle gissa, utan att ha sett plattorna att sexan blir lagom för båda ändamålen. Jag kan inte tänka mig att du behöver gå upp till åttan i alla fall.
 
Jag hade nog inte heller klivit över 6 mm när det är så små plattor.
 
Tack! Ja, 6 och 8 mm var ju bara exemplet i PDF filen jag läste på Internet. Det finns så mycket information så man kan få i sig för mycket ibland. Har ju inte hört om något liknande någon annanstans, men det räcker ju med att man läst det en gång för att hjärnan ska gå varm (hihi)
Följdfråga... Hur märker jag att storleken är fel/rätt?
 
Du lyfter en platta då och då och kollar så att det är bra täckning med fix under plattan. Och om man hör eller känner ett skrapande när man trycker dit plattorna så innebär det i regel att det är så pass lite fix under att plattan går emot ojämnheter i underlaget (fast det kan också vara skräp i fixet).
 
Ok, då är jag med. Tack.
 
T
Om du ska sätta så små plattor så räcker det med 6mm på både golv och vägg!
 
Var det inte det jag och acme skrev?

Och sedan kan man inte säga så generellt, det skulle kunna finnas så små plattor som kräver åttans kam, beroende på hur baksidan ser ut. Jag har i och för sig aldrig stött på några.
 
T
Förlåt mig, du behöver inte bli spydig för det!
 
Spydig? Du uppfattade mig fel. Jag förstod bara inte varför du hoppar in i tråden och utropar precis det som två andra redan skrivit.. Det var inte min avsikt att framstå som spydig.
 
En dum kanske följdfråga lägger jag till:

Sätter själv 25X40 plattor på väggen och tänkte jag gör sådär att jag sätter och sen drar lös en men INTE att det går de suger fast som om vore det kontaktlim på baksidan. Provar direkt efter att jag masserat fast dem men ska de lös måste jag antigen sätta en mejsel i kanten och bända mot något eller så vette fasen. Provade med iläggssleven men vågar ju inte ta i allt för mycket med tanke på tätskiktet (LIP).

Kör med 8:ans kam.
 
Drar man loss en platta så brukar man behöva bända lite i hörnet på plattan med kniven eller en mejsel eller något, mycket riktigt. Men när du har kollat några så vet du ju om du ens är i närheten av att få dålig täckning. Är du inte det så kan du ju skippa kontrollen sen om du bara är uppmärksam på att kammen inte slammar igen, att du inte lutar den för mycket när du kammar, och att fixet inte hinner skinna sig på väggen.
 
Är halvpedantisk och samtidigt inte så sugen på att tvätta verktygen i iskallt vatten så jag rengör dem hela tiden med en svamphink med ljummet vatten som jag har när jag sätter det hela så att fixkammen sätter igen är iaf ingen risk :)

Bra med handfasta råd. Tack.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.