Vilken tandning ska man ha på fixkammen när man sätter kakel på vägg respektive klinker golv? Storlek på plattorna är 300x600 mm
 
Jag har rätt begränsade kunskaper i ämnet. Men plattor i den storleken är svåra att sätta. Jag tror att de skall ”dubbellimmas”, det betyder att man skall stryka ett tunt lager fix även på plattan. Om du tittar hos tillverkaren av fix, så brukar där finnas tabeller över vilken fixkam som skall användas till olika plattyper.

Om ”din” tillverkare inte har den typen av information så byt system (även tätskiktet). Jag har sett instruktioner för kammstorlek och sättning sv stora plattor hos Ardex och Mira.

Det ställer också väldigt höga krav på väggens jämnhet. Även en helt ny vägg kan behöva spacklas för att bli tillräckligt plan.

Det är svårt att få plattan helt jämn på väggen, någon liten ojämnhet i det kammade fixet, så sticker plattan ut någon mm på ena sidan. Den stora ytan gör att det behövs enorma tryck för justera plattan. Den suger genast fast, skall du ångra dig och ta bort den, så får knäcka bort bit för bit med kofot, redan efter ett par sekunder.

Tänk också på att fixtillverkarna brukar rekommendera vissa fixtyper till stora plattor, det går inte bra med vilket fix som helst.
 
  • Gilla
Katkyl62
  • Laddar…
8 eller 10 på vägg
10 på golv och flytfix eller dubbellimma
 
  • Gilla
Katkyl62 och 1 till
  • Laddar…
Finns ju såna där plaststripes som man sätter i alla hörnen och sen använder ett verktyg för att dra upp plattorna i nivå med varandra. Det tillsammans med en sugklocka för att lyfta plattorna kanske underlättar för nybörjare.

Jag la klinker i groventren i somras, 300x600 utan problem. La bara 4-5st åt gången så kanske lite långsamt med gick bra. Använde bara murasnöre och laser


https://www.bauhaus.se/plattsattnin...MIlcbAx8Od5AIVidCyCh1ZFw6gEAQYASABEgLFL_D_BwE
 
  • Gilla
Katkyl62
  • Laddar…
O olofh skrev:
Finns ju såna där plaststripes som man sätter i alla hörnen och sen använder ett verktyg för att dra upp plattorna i nivå med varandra. Det tillsammans med en sugklocka för att lyfta plattorna kanske underlättar för nybörjare.

Jag la klinker i groventren i somras, 300x600 utan problem. La bara 4-5st åt gången så kanske lite långsamt med gick bra. Använde bara murasnöre och laser


[länk]
Använder man dessa så är ett tips att lägga nivåbanden i varmt vatten en kvart innan man ska använda dem då går de inte av så lätt när man spänner med pistolen.

I övrigt är Ninos svar korrekt... ;)
 
  • Gilla
Katkyl62 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Använder man dessa så är ett tips att lägga nivåbanden i varmt vatten en kvart innan man ska använda dem då går de inte av så lätt när man spänner med pistolen.

I övrigt är Ninos svar korrekt... ;)
Är systemet i övrigt bra /lätt att använda? I instruktionsfilmer verkar det ju som en bra grej men tänker att där har de väl redan perfekt underlag...
 
  • Gilla
Katkyl62
  • Laddar…
O olofh skrev:
Är systemet i övrigt bra /lätt att använda? I instruktionsfilmer verkar det ju som en bra grej men tänker att där har de väl redan perfekt underlag...
Jag tycker de är bra om man är ovan och ifall man har lite ojämnt underlag men de ska helst användas ihop med flytfix.
 
  • Gilla
Katkyl62 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.