Vi skall hyra ut huset en tid men skall först byta ut köket.

Finns det något lite mer tåligt kök som ändå är prisvärt?
 
Zero skrev:
Vi skall hyra ut huset en tid men skall först byta ut köket.

Finns det något lite mer tåligt kök som ändå är prisvärt?
Varför inte göra tvärt om ?
Hyr ut det.... sedan gör om det.

Då spelar det mindre roll om hyresgästerna misshandlar köket....


MvH
BoBBo
 
Tanken har nog funnits men köket är byggt i början av 60 talet och har ingen plats för stor kyl/frys eller diskmaskin så det är nog dags att göra något nu.
Det är nog också lättare att hitta bra hyresgäster om det är fräscht i t.ex. kök - men ibland kan man ju missbedöma folk också.
 
Eller gör en budgetrenovering nu, måla om luckorna, byt lite kakel, kanske bänken behövs bytas, etc. Har iofs inte sett köket men det behöver säkert inte kosta så mkt för att få det fräscht.
 
¤ akila ¤ skrev:
Eller gör en budgetrenovering nu, måla om luckorna, byt lite kakel, kanske bänken behövs bytas, etc. Har iofs inte sett köket men det behöver säkert inte kosta så mkt för att få det fräscht.
Två skåp måste byggas om för att få plats med stor kyl/frys och diskmaskin men jag skall höra vad det kan kosta.
Det finns ett par lådor som har släppt i någon limning också, men jag antar att det går att laga.

Jag hörde med en firma som monterar nya fronter och lådinsatser men det skulle kosta ca 35000:-
 
A
men ikea är väl helt ok?
 
Anna_Robban skrev:
men ikea är väl helt ok?
Jag har aldrig sett ett IKEA-kök, vad jag vet (har 25 mil till närmaste varuhus) men har hört att kvaliteten är hyfsad!?

Är det mycket arbete med att sätta i hop ett IKEA-kök?
 
Zero skrev:
Är det mycket arbete med att sätta i hop ett IKEA-kök?
Nej inte särskilt. Bra beskrivningar - men ibland håller inte kvaliteten måttet. Det finns en varnings-tråd kring Ikea-kök här på byggahus.se, där kan du läsa lite om Ikea-kökets brister. Själv valde jag Ikeakök pga priset.
 
Vilka luckor är tåligast?
MDF, ek, björk, ask ..?
 
Eftersom du ska hyra ut, sätt in Ärlig-luckor. De är mycket billiga med tåliga eftersom de är melaminbelagda, visserligen spånskiva. Inte så jättesnyggt med tåliga och vita (lite åt tvättstugehållet).

Sedan kan ni byta till vilka luckor ni vill, när hyresperioden är över.
 
Ärlig är billiga och kommer troligen att finnas kvar längre än andra luckor för efterbeställning.
Nackdelen är att de kanske inte ser så kul ut (har bara sett dom på bild) men vi funderar på om hyresgästen (det är inte klart ännu vem det blir) ev. skall få vara med om i viss mån att välja luckor så Ärlig kan vara ett alternativ.
Men att byta luckor är också en viss kostnad.

Onormalt slitage skall väl normalt hyresgästen också betala.

Om man ser till andra IKEA-luckor, vilka är i övrigt tåliga eller lätta att reparera/omlackera?
 
En hyresgäst är alltid en hyresgäst.... Bor i hyreslägenhet nu, där vi har bott i sex år.... Beroende lite på tiden som ni ska hyra ut, tycker jag ni ska överväga om ni verkligen ska låta hyresgästen vara med och bestämma luckor. Vi har inte varit med och bestämt luckor, även fast vi har bott här länge... men så är de skillnad också att hyra av privat, gentemot ett stort hyresbolag, vilket vi gör.

Vita släta luckor är de bästa alternativet, för då kan jag fixa till köket med annat. Viktigare är att det finns ordentlig kyl och frys, för att om än man bor i hyresrätt vill man storhandla, och hamstra vissa grejer... Vi har tapetserat om samtliga rum själva, för det är för våran egen trivsel. Köket är vanliga vita luckor, och ett vitt kakel... Jag har satt "klisterlappar" på kaklet, och har mkt färg på annat... Inköpte dessutom en diskmaskin själva, vilken vi tar med oss när vi flyttar men om man som vi är medveten om att vi kommer bli kvar i den här hyresrätten ett bra tag, så lägger man gärna ut någon slant själv för att få det som "hemma"
Se bara till att det finns ett 60 skåp, bra till som kan tas bort för att sätta dit diskmaskin om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.