Ska lägga ekparkett i stort rum i soligt söderläge. Kan man punktbättra repor i oljad ekparkett med bra resultat eller blir det flammigt? Andra egenskaper hos oljad ekparkett?

Är mattlackad ekparkett tåligt? Är vissa fabrikat bättre beträffande färgförändring vid solljus?
 
Oljad ekparkett patineras på ett bra sätt. Man ser ju repor och andra skador men det stör inte. Olja vs. lack beror på vad man har för estetisk filosofi för golvet. Lack är lite tåligare i ytan och lättare att torka av. Samtidigt blir det fult när lacken repas eller slits ner. Då får man slipa om golvet och lacka på nytt. Tyvärr syns det tydligt att ett golv är omslipat, även om det är gjort av proffs. Personligen tycker jag omslipade golv är fula men det är ju en smaksak. Jag föredrar ett golv som inte slipas om och patineras på ett snyggt sätt, och det får man med oljad ek.
 
Tack f91jsw!

Undrar särskilt om man kan punktbättra repor på oljad ekparkett eller om man måste olja hela golvet för bra resultat? Bättringen kanske syns annars.

Sedan frågan om mattllackad ekparkett är klart tåligare än blanklackad?
 
Jag la för fyra år sedan in ett ekgolv, Kährs Montana. Jag tror att lacken kallades natur, den är i alla fall inte blank, men väldigt tålig. Det finns inte en repa i det trots att jag har en ganska stor hund (30 kg) som ibland gör rivstarter. Det är stor skillnad på lack och lack. Golvet var dyrt, 700 kr/m2 men väl värt pengarna. Vi var också i valet mellan oljat och lackat men fastnade för lackat för att det är mera lättskött. Vad av blankt eller matt som är tåligare vet jag inte men på ett blankt syns det mesta.
 
Bror skrev:
Vi var också i valet mellan oljat och lackat men fastnade för lackat för att det är mera lättskött. Vad av blankt eller matt som är tåligare vet jag inte men på ett blankt syns det mesta.
Eftersom det mesta syns på ett blankt ekgolv antar jag att det inte är det tåligaste. Däremot lätt att hålla rent.
År fortfarande osäker om man kan punktbättra repor på oljad ekparkett eller om man måste olja hela golvet för bra resultat? Någon som vet?
 
Du kan säkert punktbättra ett oljat ekgolv, men kommer säkert att vara synlig under en övergångsperiod. Ett ekgolv har i sig en hel del naturliga färgskiftningar så en bättring blir knappast framträdande.
 
Inte alltid helt enkelt att punktbättra oljade golv. Jag vet av egna erfarenheter.

Vid två tillfällen har jag fått vatten/fukt att bli stående på ett oljat ekgolv. I första fallet var det täckpapp som på en, iochförsig, liten yta som stog fuktig. I andra fallet hade katten pinkat på en matta och vätan gick igenom och ner till golvet. I båda dessa fall stog golvet fuktigt kanske ett dygn, och resultatet var skarpa svarta fläckar. Blev som svartek på väldigt kort tid.

Ett helvete att få bort det svarta. Trärens+slippapper+ny olja men ändå inte bra. Slutade med att det blev mattor på båda ställena...
 
Har haft liknande problem, har vitoljad ekparkett, mörka fläckar efter diverse husdjur. Har provat det mesta men inte att slipa det tror jag är lite överdrivet, man måste angripa problemet på ett annat sätt. Fläckarna beror ofta tror jag på högt ph då blir träet mörkt, då skall man använda surt medel. Jag använde diverse sura medel men det bästa var CITRON ta en och dela på hälften gnid i på fläcken i cirklar låt verka ett tag neutralisera med vatten. Våra fläckar är nu ett minne blott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.