Kabeln jag använder till elgräsklipparen och trimmer envisas med att gå av, det är alltså kopparledarna som ger upp efter många böjningar, och jag skulle behöva ha nått tåligare, antagligen ännu mer fintrådig.

Har kört med H05RR-F hittills, kan en AT-N07V3V3-F funka bättre?

/Dea
 
Redigerat:
H07 anger vilken standard och spänning som kabeln har. De två följande bokstäverna talar om vad kabeln består av för material. Om vi tar den vanligaste typen H07RN-F så är det en mycket tålig kabel som inte envisas med att gå av. Om du upprepade gånger lyckas får till kardelbrott och andra skador så vill jag påstå att du misshandlar den på något sätt. Trimmer och elklippare är inga märkliga tillämpningar annat än att de i sig riskerar klippa av kabeln om man kör över den, men jag antar att det inte är det du menar? Om du ändå vill prova en smidigare kabel kan du leta efter H07BQ-F
 
Korrigerat kabelbeteckningarna, den jag haft problem med är H05RR-F.
Ledarna har gått av flera gånger, ca 15-20 cm ifrån anslutning till klipparen/trimmer men yttre manteln har varit helt oskadad.
 
H07BQ eller H05BQ ser ju bättre ut än N07V3V3-F, tack för tipset
 
RR har visserligen marginellt sämre gummi, men det ska vara samma typ av kopparledare. Så mjukare gummi kommer nog inte att hjälpa här.

Jag är fortfarande mycket frågande till hur du lyckats böja sönder kabeln där. De dragavlastningar som brukar finnas på maskinerna som man lindar/fäster kabeln runt ska inte orsaka detta.
 
Brotten har varit strax efter kabelavlastningen.
Kan ju varit dålig kvalitet på kabeln, vid varje brott har jag kapat 50 cm och återmonterat uttaget.

Får bli H07RN eller H07BQ denna gången så får jag se om det hållet bättre.
 
Vi har en H05RR-P 3x1,5 till vår elhandgräsklippare, den kabeln har vi haft i typ 10år, senaste 5 åren så klipper jag bara lite utanför tomten. Det enda som har hänt med kabeln är att trådarna har börjat ”slingra sig” inne i ytterhöljet. Jag håller i kabeln medan jag klipper så att det inte sliter i skarvuttaget.

Sedan har vi en lika dan kabel till häcksaxen, det enda som har hänt med den är att jag råkat klippa av den några ggr när jag har klantat mig. Normalt har jag kabeln över axeln när jag klipper med häcksaxen.
 
Måste varit nått fel på kabeln jag köpte... kanske ska prova med en H07RN, den är ju enkel att få tag i jämfört med H07BQ
 
H07RN-F får min röst. Är vad jag använder för i princip all lös utomhuskbel och inga strul så här långt
 
J
Inte för att vara dryg, men hur gör du när du klipper, kabeln får följa med liggande på marken när du drar klipparen fram och tillbaka, ta och lyft upp den och håll den i handen tillsammans med greppet på klipparen så det blir en låååång sväng på kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.