Hej,
Jag har detta scenario:
Fyra barn och lerjord = mycket smuts in, särskilt nu när det är blött.
Slitet ljust marmorgolv i farstun = smutsen syns bara alltför väl.

För att få det litet fräschare skulle jag behöva en riktigt bra dörrmatta innanför dörren. En som är:
- Stor nog för att ungarna ska kunna stanna och ta av skorna där innan de går vidare.
- Bra på att hålla kvar lorten, d v s den stannar i mattan i stället för att spridas vidare.
- Lätt att rengöra. Kanske tvättbar, eller att man kan spola av den och den torkar rätt snabbt, eller något annat bra sätt.

Har ni några bra tips?
 
Finns "dörrmattor" att köpa på löpmeter på byggvaruhusen o dylikt. Skär sedan till den så att den passar er hall.

Finns lite olika varianter. Den förra vi hade var lite randig/vågig i ytan. Samlade upp stenar o smuts jättebra. Den vi har nu har en jämnare yta men fångar upp smuts bra den med. Dammsuges av då o då, kanske skakas.

Lycka till!
 
Vi har parkett i hallen och har också den typen (Melanders) och den är kanon, gummibotten så det läcker inte igenom, finns i stora storlekar och drar inte runt en massa skit. Har en i mörkgrått som är lika bred som dörrhålet ungefär, perfekt att stå på och klä av sig. Kanske inte världens snyggaste eller roligaste men funkar bra.
 
Tack för svaren allihop.

Jag tycker att jag känner igen den där Melenders-mattan. Det fanns nog ett par sådana i ett dagis där vi tidigare har haft våra barn. Det var ett kooperativ där man städade ibland, så jag har stått ute och skakat grus ur de där mattorna - tunga rackare men det var ju mycket större storlekar än man skulle köpa hem. Och de borde vara bra om de klarade den miljön. Bra tips!

Och råkar de inte finnas i storlek som passar vår hall, så får jag kolla på metervaran som Hawkai säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.