Hej!

Håller på och förlänger och drar om trädgårdsslang då jag byggt en altan som slangen måste passera. Jag skulle gärna dra den under altanen på två ställen för att slippa ha den drällande runt som blir väldigt fult. Jag kan dock inte göra det utan att skruva loss ett par brädor.

Kommer slangen tåla att ligga ute under vintern förutsatt att den är tom? Går det att blåsa den tom med tryckluft tro? Handlar om c:a 20 meter. (Det är i detta fall inte aktuellt att lossa brädor varje år)

Tack
 
Ja jag har min ute på vintern.
Blåser den tom med tryckluft.
 
Tack MugAssMaz!
 
harry73
Vill man kunna använda den under vintern ska den vara tom så man inte får isproppar, annars spelar det inte så stor roll om det finns lite vatten kvar
 
  • Gilla
NickNick
  • Laddar…
Cheesen
Det är solen som tar död på trädgårdsslangen inte frosten på vintern. Min slang i stugan har hängt på väggen i snart trettio år sommar som vinter aldrig tömd... men nu håller solen på att ha gjort sitt för slangen, den håller på att bli väldans murken... Däremot så får man byta nån plastkoppling varje vår. Dom tål inte att det är vatten i dom. Byter dock ändå kopplingarna titt som tätt då dom ändå brukar pissa efter ett par år.
 
Cheesen: Om det är Gardenakopplingar så är det väl bara O-ringen som behöver bytas, jag har fina kopplingar som är 25 år, men har nog bytt O-ringar några gånger.

Men till TS, slangen tål frysning, slangen är elastisk men kopplingarna är hårda och kan spricka
 
Cheesen
prototypen prototypen skrev:
Cheesen: Om det är Gardenakopplingar så är det väl bara O-ringen som behöver bytas, jag har fina kopplingar som är 25 år, men har nog bytt O-ringar några gånger.

Men till TS, slangen tål frysning, slangen är elastisk men kopplingarna är hårda och kan spricka
Har bytt otaliga oringar men det är oftast i kopplingen med stoppventilen det börjar läcka. Har även vart med om att kopplingen inte vill sitta kvar väldigt många gånger. För övrigt så är det oftast enklare att hitta en ny koppling än en oring på butiken...
 
Kan nog vara ärt att köpa en slang av lite bättre kvalitet, dom allra billigaste kan bli rätt sköra om dom fryser, (kanske blir värre i kombination med solljus som nämndes innan)

Jag har en svart hårdare slang (pem-slang??) till ett vattenkar till lite betesdjur som ligger ute året runt, och har legat ute i säkert 25 - 30 år nu, stora delar har växt ner men aldrig några problem med att den läcker, mer än en skarv som skarvas med vanlig gardenaskarv som alltid fryser isär på vintern, bra att leta rätt på bägge ändar på våren och skruva ihop så funkar det igen...
 
H
Har min slang ute på vintern utan att tömma den
Aldrig vart problem.
Annars om man har en våt dammsugare så kan man suga den tom om man vill
 
Biltemaslang tål inte att hanteras när den är -20. Om man inte rör den klarar den säkert att frysa med vatten i. Men stats på något lite bättre det är det värt. Jag köpte en vettig på byggmax när jag tröttnat på de billigaste varianterna.

Edit: jag tror att det var en hyfsat billig 5 lagersslang jag hittade. Men den verkar inte finnas nu. En gul Serva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.