Y
Drar nya antennkablar i huset, macabs trippelskärmade.

Den bit som blir mellan husväggen och antennerna, ska man skydda kabeln på något vis eller är dom gjorda för tåla väder och vind?
 
Vet inte hur man egentligen ska göra men för länge, länge sen när jag "praktiserade" på en TV-firma drog de vanlig "inomhus" koax öppet på ytterväggen till antennen. Jag har även gjort så själv vid flera tillfällen och även många år senare har jag inte märkt någon negativ påverkan på kabeln.
 
Det finna koax för utomhusbruk.
 
Y
fast då är dilemmat att man inte ska skarva.
å har inte sett trippelskärmad utomhuskabel.


funderar på låta flexröret gå med ut till antennen. eller klä med krympslang eller nåt..
 
Nej, det är overkill. Koaxkabel är rätt stryktålig, det ska till att det regnar eld och svavel innan den blir förstörd. Antennmontören som satte upp parabolen åt oss drog en och samma kabeltyp från skopan längs med ytterväggen och in i vardagsrummet, inget snack om vp-rör där.
Det som KAN orsaka problem är om det kommer in fukt i kabeln om t ex någon hackar sönder ytterhöljet, eller där den är skarvad/sitter i en kontakt. För det senare ändamålet finns speciell vulktejp att köpa som man tätar med.
 
Kabelns hölje är inte UV-beständigt, så den kan gulna efter ett tag, det enklaste du kan göra är att måla den efter den är monterad, antingen målar du den i väggens färg, eller så målar du den helt enkelt med vit färg.
 
Jag drar i princip aldrig vit antennkabel utomhus. Den gulnar och torkar efter några år om den får vara i solen. Risken är att den spricker till slut med vatteninträngning, vilket inte brukar bli bra. :)
Macab har en trippelskärmad svart kabel som jag använder, Art nr. 4111257. Dra in den någon/några meter och skarva på vit kabel. Man får inte dra svart kabel längre än 3 meter (tror det var den längden) inomhus pga PVC i kabeln som utvecklar skadlig rök vid brand. Oftast sätter man ju en antennförstärkare eller fördelare strax innanför ändå.
 
Clas Ohlson har en vatten- och uv-beständig vit antennkabel i sitt sortiment.
 
Y
Müssli skrev:
Jag drar i princip aldrig vit antennkabel utomhus. Den gulnar och torkar efter några år om den får vara i solen. Risken är att den spricker till slut med vatteninträngning, vilket inte brukar bli bra. :)
Macab har en trippelskärmad svart kabel som jag använder, Art nr. 4111257. Dra in den någon/några meter och skarva på vit kabel. Man får inte dra svart kabel längre än 3 meter (tror det var den längden) inomhus pga PVC i kabeln som utvecklar skadlig rök vid brand. Oftast sätter man ju en antennförstärkare eller fördelare strax innanför ändå.

Fast skarva, de säger ju att varje onödig skarv ger nån procent sämre bild... :(
Måste ju finnas någon form av tejp eller något man kan linda kabeln med..
 
Nejdå, en riktigt utförd skarv märks inte alls. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.