Hej, finns det något sätt man kan beräkna takytan på utan att klättra upp och mäta höjden?

Har 27 graders lutning på taket. Långsida och gavelsida är lika långa på väggarna 10 800.

Så tänkte det går att få fram någon yta utan att klättra upp och mäta höjd möjligen, så man vet ungefär materialåtgång vid ett framtida byte
 
Fulkemisten
Ja, det räcker med en sida och en vinkel som du har. Man räknar på det med trigonometri enligt följande:
Illustration av en rätvinklig triangel med sidorna a, b och c samt trigonometriska funktioner sinus, cosinus och tangens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Således är din ena sida på taket c och halva gavelsidans längd (du måste mäta från takfot till takfot) b, ta b/cos 27 grader (som är ett tabellvärde i din formelsamling från gymnasiet eller finns i de flesta kalkylatorers avancerade läge), alternativt plutta in värdena i den här: http://www.carbidedepot.com/formulas-trigright.asp

Till sist multiplicerar du detta värde med avståndet mellan takutsprången (långsidan) så får du halva takytan. Detta förutsatt att du har ett sadeltak.

Jag får din takyta till knappt 131 kvm med de längder du angav.

Edit: Pucktvåa.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja, det räcker med en sida och en vinkel som du har. Man räknar på det med trigonometri enligt följande:
[bild]
Således är din ena sida på taket c och halva gavelsidans längd (du måste mäta från takfot till takfot) b, ta b/cos 27 grader (som är ett tabellvärde i din formelsamling från gymnasiet eller finns i de flesta kalkylatorers avancerade läge), alternativt plutta in värdena i den här: [länk]

Till sist multiplicerar du detta värde med avståndet mellan takutsprången (långsidan) så får du halva takytan. Detta förutsatt att du har ett sadeltak.

Jag får din takyta till knappt 131 kvm med de längder du angav.

Edit: Pucktvåa.
Vad får du då för längd på sträckan Nock till Takfot?
 
Fulkemisten
N Nygge72 skrev:
Vad får du då för längd på sträckan Nock till Takfot?
6060,5617 millimeter förutsatt att 108000,00 millimeter är det absoluta exakta måttet mellan takfötterna och 27,000 grader är den absolut exakta och verkligen ytterliga takvinkeln. Exakt..
 
Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
6060,5617 millimeter förutsatt att 108000,00 millimeter är det absoluta exakta måttet mellan takfötterna och 27,000 grader är den absolut exakta och verkligen ytterliga takvinkeln. Exakt..
Ja det var det måttet jag också med, men visste ej om jag räknat fel
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.