Hejsan.
Har en befintlig friggebod med papptak och längsgående takbalkar, så att ventilationen för takkonstruktionen/luftspalten sker på husets kortsidor.

Nu vill vi bygga ut stugan bakåt i dess längsriktning, och göra tillbygganden högre för att få plats med ett loft. Då kommer vi ju i praktiken att stänga av ena sidans öppning för ventilation av taket.
Finns det något sätt att lösa detta på eller är det kört att bygga högre tak? Måste man fortsätta med samma takhöjd för att kunna fortsätta med längsgående takfack där ventilationen hamnar i den nya bakkanten av huset?

Hoppas det var förståelig beskrivning.
Mvh
//Staffa
 
Om du har takpannor eller plåt så kan du sätta mögelstoppsventiler där du stänger igen luftningen.
 
Tack för tipset. Har dock befintligt papptak.. Kan man ha kvar en öppen kanal från befintlig luftspalt som går upp i den nybyggda väggen (skippa isoleringen i den biten) och sätta motsvarande ventialtionsöppningar på den nya gaveln?
 
Jag missade att du hade papptak. Du kan fortsätta med luftningen mellan vindpapp och panel och vädra ut i den högre delens gavel.
 
Jag skulle utan att tveka bygga igen luftningen på gaveln, detta för att luftningen är ganska passiv och egentligen är till för att vatten inte skall bli stående (grovt förenklat), jämför ex vinkeltillbyggnader då många spalter blir tätade nere.
Men oron finns där och jag håller med om att det känns bättre med om det kan luftas.

Ett förslag är att ha en liten mellandel (som går under befintligt tak) mellan tillbyggnaden och det befintliga på ca max 60cm, då kan du låta taket vara som det är och låta tillbyggnaden sköta sig själv i sin konstuktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.