Har elvärme i taket(!) i ett tillbyggt rum. Brukar använda som tillskott vid behov. För en tid sedan slog värmen till på max så fort man vred på den (oavsett vad termostaten var inställd på). Nu fungerar den inte alls.

Vredet (1/0) verkar leda vidare strömmen i läge 1 (även om den röda dioden inte lyser). Termostaten klickar till när man vrider på temperaturvredet (ibland när man är långt ner på skalan, ibland när man är långt upp). Någon slags "fjäder(?)" rör sig vid klicket.

Dock blir det ingen värme i taket alls. Vad göra? Vad ska jag felsöka och vad kan felet vara?

(Temperaturen i rummet är ca 10 grader, pga värmepumpshaveri.)

Tacksam för hjälp!
//Marcus


Vägg med två öppna elektriska uttag, kabel, trälist, strukturerad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vägguttag, elektriska komponenter syns, kablar, skruvmejsel, tapet bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation, öppen väggkontakt med synliga kablar och dosa, skadad tapet runt, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat så att säkringen/säkringarna är hel, om inte skulle jag börja där!

Om säkringen är hel kan det vara läge att kontakta en elektriker.

Edit:

Några vänner hade dylika takvärmepaneler i sitt hus tidigare och de hade fått avbrott i vissa, dock ej alla slingorna. De upptäckte det då rummet började bli kallt och eländigt.

mvh

Stefan
 
Redigerat:
70-talet ringde och ville ha sina paneler tillbaka. Släng inte pengar på en elektriker utan skaffa en mobil el-radiator iställlet.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
70-talet ringde och ville ha sina paneler tillbaka. Släng inte pengar på en elektriker utan skaffa en mobil el-radiator iställlet.
Ja, är det bara ett mindre rum så håller jag med. Dom brukar finnas för typ 2-300 spänn på Jula/Biltema/Rusta och dylika.
 
Det slutade med montage av vanliga elradiatorer för mina bekanta, då de inte ansåg det var värt att lägga pengar på takvärmen.

Om det inte är något enkelt fel som trasiga säkringar etc instämmer jag med övriga skribenter!

mvh

Stefan
 

Bästa svaret

Om du har ett mätinstrument kan du stänga av på brytaren och mäta att du får kontakt genom termostaten när den slår till. Får du inte det går det att putsa kontaktytorna. Sedan slår du på brytaren och mäter att du får fram spänning. Det kan ju även vara avbrott i brytaren. Hjälper inte någon av de enkla åtgärderna är nog en ny elradiator rätt lösning. Takvärme var aldrig något bra system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.