Hej!

Ganska nyinflyttad i 1,5-plans villa byggd på 70-talet med oinredd vind och kattvindar utan golv (endast isolering).

Vi har anlitat ett företag (stort och rekommenderat av grannar) för att tvätta och måla vårt tak. Efter tvätt hade en del vatten droppat in på masoniten på vinden och båda kattvindarna, och det ställdes in avfuktare och värmare.

Idag upptäckte jag att det droppat in vatten ner på vårt köksgolv från innertaket. Kollade på ena kattvinden och där har killen från företaget ställt in avfuktaren snett, direkt på isoleringen. Det är inget vatten alls i avfuktarens behållare utan allt verkar ha runnit rätt ner i isoleringen och ner på vårt kökstak. Till saken hör att vi har infällda spotlights i kökstaket.

Pratat med företaget nu och de ska skicka ut någon så snart som möjligt som ska ta bort den blöta isoleringen och kolla. Jag nämnde att jag skulle vilja ta in en extern besiktningsman för att titta, det svarade han att de inte står för i så fall.

Antar dock att man kan förvänta sig att de ska stå för att åtgärda vad en beaiktningsman eventuellt kan hitta? Hur hade ni gjort i detta läge? Rimligt att ta in en besiktningsman väl?

Vänliga hälsningar
Ny husägare
 
  • Fuktskadad kattvind med synlig gul isolering, droppande vatten och trasigt masonitmaterial efter taktvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor och fuktmärken på ett innertak, troligen orsakade av att vatten runnit ner från vinden eller kattvindarna ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage på köksgolvet med gråa kakelplattor och en del av en träpall synlig till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ingen fara, bort med den blöta isoleringen och låt det torka ut. Därefter på med ny isolering.
Långvarig blöta som inte upptäckas eller inte kan kommas åt är dåligt.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.