Vi funderar på att göra taktvätt och takmålning. Vi har idag orangea takpannor som dels har lite mossa på sig på sina ställen, pannorna är knappt 40 år gamla. Till saken är att vi gärna hade velat ha ett svart tak (eftersom det passar bättre till husfärgen) och tycker det verkar onödigt att byta taket i förtid. Jag har lyft på flertalet plattor och det är torrt och fint under och från vinden finns inga tecken heller på fuktgenomslag, taket mår fortfarande bra och håller tätt, vad jag kan se, och kan därmed kanske hålla i 10-15 år till om man har tur. Vi har hög takvinkel (45) vilket också vad jag förstår bidrar till att taket kan hålla längre. Vårt tak har board och läkt, ingen papp.

Jag vet att denna fråga har diskuterats tidigare vid några tillfällen men kanske inte riktigt det jag undrar över.

Vad tror/tycker forumet, är det någon mening att behandla taket nu och få den färg man vill ha eller är det bättre att vänta tills det är dags (vilket kan dröja många år) och då byta taket istället? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.