Hej,

Har precis skickat in bygglovsansökan. Vi har tänkt bygga ihop garage med huset och på garagets tak placera en terass, vi har fått grannemedgivande för detta. Enl detaljplan ska huvudbyggnad vara 4 m från tomtgräns, komplementbyggnad minst 1 m från tomtgräns eller sammanbyggd med grannens i tomtgräns. Ingen bestämmelse om att komplementbyggnad får eller inte får byggas samman med huvudbyggnad.

Bygglovshandläggaren ringer nu och säger att de anser att garagekroppen ingår i huvudbyggnad. Skäl: terassen, dvs pga att det finns en användning av garagetaket anser de att huvudbyggnaden ligger för nära grannen, (vi har lagt garaget ca 1,5 m från grannen). De har accepterat sammanbyggda garage med huskropp i andra fall på området, och vi hade alltså fått accept om vi inte placerat terass ovanpå.

Har kommunen något stöd för detta resonemang? Vad är motargumenten?
 
Jag tror att kommunen agerar felaktigt om det låter er bygga ihop huset med garaget (oavsett terrass). Det är helt riktigt att garaget blir att räknas som huvudbyggnad. Det innebär att huvudbyggnaden helt plötsligt står 1,5m från tomtgräns och inte 4m som detaljplanen tillåter. Den dagen man vill inreda sovrum i garaget så kan inte kommunen stoppa det. Att ha minst 8m mellan hus handlar mycket om att rädda liv. Det tar längre tid för elden att sprida sig mellan husen och du hinner då ta dig ut. Det handlar också om att man vill ha en viss luftighet mellan villorna annars har man lika gärna kunna planera för kedjehus eller liknande.
Så tyvärr har jag inga motargument utan kan bara stödja kommunens resonemang.
 
Jag kan ha fel, men jag har uppfattat de som att en komplementbyggad per definition skall vara fristående. I vårt område får man bygga 120kvm (fast 2 plan så totalt 240kvm) plus 30 kvm garage. Om garaget är iopbyggt med huvudbyggnaden så får man inte tillgogoräkna sig de "extra" 30 kvm.

En fråga som kanske är intressant i sammanhanegt är väl hur stor separation det måste vara, kanske räcker med 10cm?
 
Tack för svar,

Då uppfattar jag att kommunen inte har någon specifik anledning annat än tyckande i vårt fall. De argument som nämns borde inte bli starkare bara för att man har terass på garagetaket. Känns som en väl inkonsekvent myndighetsutövning.

Vad tror ni om carport istället?

Varför kan de förresten inte neka sovrum i garaget och vad skulle det ha för betydelse?
 
Betydelsen för att de har sådana bestämmelse är just ex för brandrisker o.d.
Där finns vissa avstånd som måste uppfyllas mellan tomter för att elden inte skall sprida sig.

Om man nu inreder ett sovrum i garaget så ska ju detta klassas som huvudbyggnad.
Och ändrad användning av byggnad är bygglovspliktigt.
 
Det där med inrett garage. Man får inte inred agarafet utan bygglov. Och de kan neka bygglov.

MEN byggnadsnämden har inge praktisk möjlighet att kontrollera att du inte inreder garaget (tror inte ens att du behöver släppa in någon inspektör om de skulle få för sig att vilja komma hem och kontrollera, ex. efter tips från granne). Och om du gör det så är "brottet" preskiberat efter 10 år.

Så i praktiken kan de inte hindra att du inreder garaget.
 
Tack för förtydligande! Inte för att jag har någon avsikt att bygga ett hemligt sovrum i garaget, men om det nu är detta som gör kommunen misstänksam och avog kanske man ska försöka tänka om. En balkong kan man ju knappast inreda till sovrum, så det kanske skulle vara ett alternativ. Jag antar dock att en balkong också räknas som huvudbyggnad även om den inte är av den s a s inbyggda varianten under tak? Någon som vet?

Ytterligare en fråga. När en byggnadskropp (t ex garage eller balkong) som inte i vanligt språkbruk är en huvudbyggnad (dvs inte är ett bostadshus) anses bli huvudbyggnad, gäller detta då bara med avseende på avstånd till tomtgräns eller påverkar det också huvudbyggnadens byggarea. Antag att man har 120 kvm byggrätt huvudbyggnad och 40 komplementbyggnad. Först bygger man ett hus på 120 kvm byggarea. Kan man då - förutsatt detta inte är helt förbjudet - bygga ett vidbyggt garage(eller balkong) om 40 kvm? Eller får man då en situation med 160 kvm huvudbyggnad och 0 kvm komplementbyggnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.