Jag har skaffat en fastighet i Spanien med en klinkrad takterrass, ca 20*5 meter.

Jag kan se att det varit läckage till våningen under, dräneringen har varit igensatt och jag kan se att en del fogar mot väggar/mur är bristfälliga.

Kan även se även spår av snabbfix av en rad med klinker gjord med något tejpliknande.



Ska självklart ordna med en bättre dränering, fallet är OK, har testat med vattenslang. Lagar/tätat mot vägg/mur och fogar om det som är uppenbart dåligt.

Men vad kan jag göra mer?

Jag har tittat på det här:

https://www.takcentrum.se/produkter/tatskikt/gummibaserade-tatskikt/exponerade-tatskikt/resitrix/

Det är ett tätskikt men jag hade inte för avsikt att lägga något ytterligare skikt.



Jag tänkte ställa solpaneler på terrassen och vill fuktsäkra, inte för panelernas skull utan bara för att tillgången till taket blir begränsad med massa paneler.


Tips+tänk mottages tacksamt.



Mvh

Anders
 
  • Röd klinkrad takterrass med träd längs kanten under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Man bygger tak rätt annorlunda nere i Europa än vad vi gör här uppe i norr så kunskaperna jag sitter på blir nog rätt värdelösa. I Sverige bygger vi med ett 100% tätt tätskikt (ofta men inte alltid av bitumen) som gärna placeras en bit ner i betongen (beroende på ytskikt) medans jag skulle gissa att man där använder "vattentät" betong och eventuellt något rollat innan klinkern. Det systemet blir mycket mer känsligt för sättningar/sprickor som leder ner vattnet.

Jag tycker det är ett rimligt antagande att klinkern inte har något med tätningen att göra så vill man göra skillnad måste man in under det och laga "på riktigt". Ett rent betonghus i Spanien klarar nog av att betongen blir fuktig ibland vilket inte är så bra här så med lite tur kanske dina åtgärder räcker tillsammans med att ALLTID se till att avvattningen fungerar som den ska.
 
  • Gilla
Heidelbeere
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Man bygger tak rätt annorlunda nere i Europa än vad vi gör här uppe i norr så kunskaperna jag sitter på blir nog rätt värdelösa. I Sverige bygger vi med ett 100% tätt tätskikt (ofta men inte alltid av bitumen) som gärna placeras en bit ner i betongen (beroende på ytskikt) medans jag skulle gissa att man där använder "vattentät" betong och eventuellt något rollat innan klinkern. Det systemet blir mycket mer känsligt för sättningar/sprickor som leder ner vattnet.

Jag tycker det är ett rimligt antagande att klinkern inte har något med tätningen att göra så vill man göra skillnad måste man in under det och laga "på riktigt". Ett rent betonghus i Spanien klarar nog av att betongen blir fuktig ibland vilket inte är så bra här så med lite tur kanske dina åtgärder räcker tillsammans med att ALLTID se till att avvattningen fungerar som den ska.
Tack för din kommentar, uppskattas massor.
Jag behöver stöta+blöta mitt tänkande.
 
Funderar nu på det här:
https://www.ccm-europe.com/gb/

Har tittat på täktskikt med flytspackel. men det blir ca 500 kg spackel.
Lösningen ovan kräver primer och ska sedan klara av värmen.
Projekt är kul.
 
Rickard.
H Heidelbeere skrev:
Funderar nu på det här:
[länk]

Har tittat på täktskikt med flytspackel. men det blir ca 500 kg spackel.
Lösningen ovan kräver primer och ska sedan klara av värmen.
Projekt är kul.
Det du länkar är ju inte en lösning utan ett gäng olika lösningar för olika jobb. Epdms styrka är att den är i princip helt opåverkad av uv-ljus vilket är helt ovesäntligt om man bygger in den. Resitrix är t ex en blandning av epdm och Bitumen där bitumet står för 100% av tätningen och epdm står för slit och uv-skydd.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det du länkar är ju inte en lösning utan ett gäng olika lösningar för olika jobb. Epdms styrka är att den är i princip helt opåverkad av uv-ljus vilket är helt ovesäntligt om man bygger in den. Resitrix är t ex en blandning av epdm och Bitumen där bitumet står för 100% av tätningen och epdm står för slit och uv-skydd.
Sant, jag kommer att gå på en lösning av ovan, Resitrix är intressant.

https://www.energiesparhaus.at/forum-flachdach-mit-restitrix/39663
 
Redigerat:
Rickard.
H Heidelbeere skrev:
Resitrix är intressant.
Hur har du tänkt det färdiga resultatet ska bli? Ska du tillbaka till klinker så tillför inte epdm någonting och då skulle jag rekommendera att du tittar på t ex icopal sortiment, helst på spanska hemsidan då produkterna är rätt annars från vad dom tillverkar och säljer i Sverige.

Vill du bara ha ett platt papptak förstår jag intresset av Resitrix.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Hur har du tänkt det färdiga resultatet ska bli? Ska du tillbaka till klinker så tillför inte epdm någonting och då skulle jag rekommendera att du tittar på t ex icopal sortiment, helst på spanska hemsidan då produkterna är rätt annars från vad dom tillverkar och säljer i Sverige.

Vill du bara ha ett platt papptak förstår jag intresset av Resitrix.
Jag vill bara ha ett klimatsäkrat tak, kommer inte att använda terrassen till annat än solplaner, kanske sparar 20 kvm till annat men då kommer jag att säkra den delen på annat sätt.
Men kollar definitivt in Icopal, läser på, den österrikiska länken ovan avser det jag vill göra, säkra upp ett platt tak.
Panelerna monteras i augusti, huset har stått i massa år och den värsta regnsäsongen är över och jag säkrar upp avrinningen, dvs ingen stress.

Ska kontakta det här företaget:
https://www.flachdachshop.de/anleitungen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.